خودرو برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری ‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند.
اولین خودروهای برقی عملی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودروهای موتور احتراقی ارزان‌، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باطری ماشین ‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلیکاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. تعداد زیادی از کشورها و دولت‌های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند.
در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی کم صداتر هستند و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند.

پیوندها

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اشتباهات رایج رانندگی

بسیاری از اشتباهات که به مرور زمان به عادت های رانندگی ما تبدیل شده است همان هایی هستند که در کوتاه مدت یا بلند مدت خساراتی را در پی دارد.

برای نمونه استفاده از کولر خودرو در سرعت های بالا سبب افزایش مصرف سوخت می شود، در ادامه به چندیم مورد از این اشتباهات اشاره می کنیم.

  1. تکیه پا به کلاچ :

بسیاری دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه می دهند و کلاچ کورس کامل خلاص را طی می کند و این کار باعث فشار آوردن به گیربکس می شود.

  1. جلو آوردن بیش ار حد صندلی :

خیلی از افراد فکر می کنند هر چه صندلی جلو تر باشد تسلط راننده بیشتر می شود و به اصطلاح دست فرمان آن ها خوب می شود. خیر این طور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد.

  1. نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست انداز ها :

این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می کند، نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

شما می توانید برای تعویض باتری ماشین به بزرگترین فروشگاه آنلاین فروش باطری ماشین مراجعه کنید.

 

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

خدمات تعویض باتری ماشین در محل

بعد از موتور خودرو، باتری حرف اول را در روشن شدن ماشین می‌زند. بدون باتری، سیستم استارت، برق، حرکت و بسیاری از سیستم‌های دیگر خودرو کار نخواهند کرد. درنتیجه همیشه باید در چک‌کردن و نگهداری صحیح از آن تلاش کنیم. باتری‌ها انواع مختلفی دارند که دو نوع از پرکاربردترین آن‌ها باتری‌های اتمی و باتری‌های اسیدی هستند. باتری‌های اسیدی که از قدیم بر روی خودروها قرار می‌گرفتند و با اضافه کردن آب اسید (آب باتری) کار خود را انجام می‌دادند. باتری‌های اتمی نیز نسل جدیدی از باتری‌های ماشین هستند که با تکنولوژی روز و بدون نیاز به آب باتری کار می‌کنند. خراب شدن باتری ماشین بعد از مدتی، یک اتفاق طبیعی است؛ اما وقتی باتری خودرو خوابید چه باید بکنیم؟ برای خرید باتری ایرانی و خارجی خودرو به چه کسی مراجعه کنیم؟ خدمات باتری‌سازی در تهران را به چه کسی بسپاریم؟ نصب باتری ماشین در محل را از چه کسی بخواهیم؟ آیا تعویض باتری نو با کهنه قابل انجام است؟ بهترین باتری ماشین را از کجا پیدا کنیم؟ و بسیاری سؤال دیگر که ممکن است در ذهنمان شکل بگیرد.

اگر شما نیز برای تعویض باتری خودرو سیار به یک متخصص احتیاج دارید، ما به شما کمک می‌کنیم تا این کار را در هر محلی که تمایل داشته باشید انجام داده و مشکل خودروی به‌راحتی برطرف شود.

چه زمانی به تعویض باتری ماشین سیار در تهران نیاز داریم؟

خوابیدن باتری ماشین دلایل مختلفی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به کارکرد زیاد، قرار گرفتن در سرما به مدت طولانی و پایان عمر باطری اشاره کرد. اگر انتخاب یک باتری مناسب برای خودرو و نصب صحیح آن را به متخصص این کار بسپاریم، می‌توانیم به بهترین شکل از باتری استفاده کرده و هیچ مشکلی در سیستم برق‌رسانی خودرو نداشته باشیم. بعد از خراب شدن باتری یا نیازمند تعویض بودن آن، باید به یک متخصص تعویض باتری مراجعه کنیم؛ اما به‌طورکلی موقعیت‌هایی که در آن‌ها به یک متخصص در این زمینه احتیاج داریم عبارت‌اند از:

    هنگامی‌که باتری ماشین خراب شده و ازکارافتاده باشد.

    هنگامی‌که بخواهیم باتری کهنه خود را با باتری نو تعویض کنیم.

    هنگامی‌که باتری در سرما قرار گرفته یا به مدت طولانی از آن استفاده نکرده‌ایم و نیازمند شارژ مجدد است.

    هنگامی‌که باتری ماشین خواب رفته و خراب شده است.

    هنگامی‌که بخواهیم باتری‌های اسیدی خود را با اتمی تعویض کنیم.

باتری کار چه خدماتی در زمینه عوض کردن باتری خودرو در محل ارائه می‌کند؟

وقتی باطری ماشین خراب شده یا از کار می‌افتد، ماشین دیگر روشن نخواهد شد. درنتیجه برای تعویض باتری آن باید خودرو را به تعمیرگاه بُکسل کرد و یا به دنبال باتری‌ساز سیار خودرو بود. باتری کار امکانی را فراهم کرده است تا بتوانید با استفاده از متخصصان مجرب در این زمینه، در محلی که خودرو شما قرار دارد باتری را تعویض کنید. متخصصان باتری کار می‌توانند خدمات باتری‌سازی در محل را در کمترین زمان به شما ارائه کنند؛ اما به‌طورکلی خدماتی که به شما ارائه می‌شود عبارت‌اند از:

    تعویض باطری خودرو در محل

    تعویض باتری پراید، سمند، تیبا، ال90، پژو پارس، 206، 405 و تمامی خودروهای داخلی

    تعویض باتری تمامی مدل‌های کیا، تویوتا، هیوندای، بنز، BMW، مزدا و تمامی خودروهای خارجی و وارداتی

    تعویض باتری چری، جک، جیلی، هایما، MVMو تمامی خودروهای چینی

متخصصان باتری کار توانایی نصب و تعویض تمامی باتری‌های موجود در بازار بر روی تمامی خودروهای موجود در بازار را دارا هستند. حتی برای تعویض باتری خودروهای هیبریدی نیز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

اگر قصد تعویض باتری خودرو در محل را دارید، اگر به دنبال متخصص نصب و تعویض باتری خودرو هستید، اگر قصد تعویض باتری قدیمی خودرو با باتری جدید را دارید، همین حالا سفارش خود را به‌صورت رایگان در باتری کار ثبت کنید و از کار باکیفیت متخصصان ما بهره‌مند شوید.

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

تاریخچه صنعت خودرو و باطری ماشین

زمانی که صنعت خودروسازی در ابتدای راهش بود از الکتریسته و باطری ماشین تنها برای آتش زدن سوخت درون موتور استفاده می شد. در اوایل دهه ۱۹۲۰ استارت‌های الکتریکی جانشین هندل شدند. چراغ جلو‌های الکتریکی نیز لامپ های استیلنی را منسوخ کردند و بوق های الکتریکی نیز جیر جیر بوق های بادی دستی را محو کردند.

امروزه یک اتومبیل نیازمند سیستم مفصلی از مدارهایی است که باید تمام الکتریسته مورد نیاز برای کاربردهای روزمره را تولید، انبار و تقسیم کند.

اولین بخش عمده در سیستم الکتریکی باتری است. باتری وسیله ای است که برای ذخیره نیروی مورد نیاز استارت زدن و به کار انداختن لوازم جانبی مثل ساعت ، رادیو و علائم هشدار دهنده در زمان خاموشی موتور مورد استفاده قرار می گیرد .

دومین بخش مهم ، موتور استارت زن است که برای روشن کردن موتور به کار می رود.

سومین بخش دستگاه شارژ است که از موتور نیرو می گیرد و آن را با نام مولد می شناسیم. این وسیله زمانی که موتور در حرکت است به سیستم الکتریکی، برق می رساند و به اصطلاح باتری را پر می کند.

اتومبیل به کمک چنین اجزایی منبع الکتریسته خود را حفظ می کند. وسیله ای موسوم به آفتامات یا تنظیم کننده ولتاژ نیز سطح الکتریسته را ثابت نگه می دارد و جعبه فیوز نیز از تبدیل شدن مسائل کوچک به مشکلات بزرگ جلوگیری می کند. اتومبیل مدرن لوازم جانبی الکتریکی بسیاری مثل رادیو، تلفن های ماهواره ای، گرم کن شیشه عقب و قفل های الکتریکی درها و نیز موتورهای گوناگونی دارند که برای به حرکت درآوردن بخش های مختلف مثل سان روف به کار می روند.

اولین منبع الکتریسته اتومبیل باتری است که مهمترین کارکرد آن روشن کردن موتور است زمانی که موتور کار می کند یک مولد وظیفه تامین نیازهای الکتریکی اتومبیل و برگرداندن انرژی به باطری ماشین را به عهده می گیرد. یک باتری ذخیره دوازده ولتی شامل لایه هایی از ورقه های سربی بارگذاری شده منفی و مثبتی است که هر کدام از آنها همراه با جدا کننده های عایقشان شش پیل دو ولتی را می سازند. این پیل ها با یک مایع هادی الکتریسته موسوم به الکترولیت پر می شوند که معمولاً از ترکیب دو سوم آب مقطر و یک سوم اسید سولفوریک به دست می آید.

 

واکنش ورقه های سربی و الکترولیت انرژی شیمیایی تولید می کند که به هنگام برقراری مداری بین ترمینال های مثبت و منفی باتری تبدیل به الکتریسته می شود. باید توجه داشت که تمامی عملکرد های فوق العاده لوازم جانبی الکتریکی و طراحی پیشرفته شان در نهایت و تماماً با نقصی در جزء اصلی این سیستم یعنی باتری، دچار شکست می شوند. بدون این مخزن پتانسیل الکتریکی بهترین اتومبیل دنیا نیز مثل یک درخت بی حرکت خواهد بود و دیگر با یک مجسمه فلزی تفاوتی نخواهد داشت.

البته ثابت شده است که عمده ترین عامل عدم استارت کردن موتور، اتصال های ناقص است اما مشکلات باتری نیز دومین عامل شایع دراین باره به حساب می آید. همانطور که توضیح داده شد این عامل محرک اولیه خودرو بر اساس اصول الکترو شیمیایی کار می کند اما رویه طراحی و آزمایش آن در طول دو دهه اخیر به چندین روش مختلف تغییر کرده است. امروز یک باتری ساز ادعا می کند که تنها نیمی از دستگاه های برگشتی اش واقعاً خراب هستند ، بنابراین یادگیری عیب یابی این قطعه از اتومبیل برای هر راننده ای ضروری است.

پیش از آن که عدم روشن شدن یا کند روشن شدن موتور را به نقص باتری نسبت دهید مطمئن شوید که اتصالات در وضعیت خوبی به سر می برند سپس سراغ استارت زدن بروید و بررسی کنید که آیا آمپرسنج، شدت جریان را غیر عادی نشان می دهد یا نه. همین طور سیستم شارژ را نیز از یاد نبرید. ببینید آیا تسمه سالم است و ولتاژ لازم تولید می شود، سپس به دنبال ترک ها در جدار باتری باشید. همچنین سطح مایع الکترولیت یا همان آب باتری را مشاهده کنید.

برای مشاهده بهترین باتری ماشین و قیمت باطری ماشین به سایت باتری کار مراجعه کنید.

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

باطری ماشین چگونه کار می کند؟

وظیفه ی باتری در خودروها ذخیره ی انرژی الکتریکی و تامین نیازهای سیستم برقی موجود میباشد .

در موقع خاموش بودن موتور و در حالت استارت زدن تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز در خودرو به عهده باتری میباشد که در این حالت باتری تخلیه ( دشارژ ) میشود .

در زمان روشن بودن موتور ، اضافه تولید دینام یا آلترناتور برای پرشدن ( شارژ ) باتری مصرف میشود

ولی در صورتی که کل مصرف الکتریکی خودرو از انرژی الکتریکی تولید شده ی دینام یا آلترناتور کمتر باشد ، در این حالت نیز باتری بر حسب شدت جریان مصرفی  ، خالی ( دشارژ ) میشود . عمل شارژ و دشارژ در اثر واکنش شیمیایی صورت میگیرد .

واکنش های انجام یافته در باطریهای سرب اسیدی برگشت پذیر هستند ، به این صورت که در این نوع باطری ها انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی در زمان دشارژ یا تخلیه ی باطری و انرژی الکتریکی به انرژی شیمیایی در زمان شارژ یا پرشدن باطری ، تبدیل میشود . در یک باطری سرب اسیدی کاملا شارژ ، صفحه های مثبت از پراکسید سرب(PbO2)  و صفحه های منفی از سرب اسفنجی (Pb) و الکترولیت داخل باطری از اسید سولفوریک رقیق شده (H2SO4+H2O)  تشکیل یافته است .

فعل و انفعالات شیمیایی باتری در حالت شارژ و دشارژ به صورت جدول 1 میباشد .

شارژ باطری خودرو ، دشارژ باطری خودرو ، باطری کره ای ، باطری ماشین ، واکنش شیمیایی باطری ماشین

یکی از عواملی که باعث تخلیه ی باتری خودرو میشود وجود عیب در سیستم شارژ میباشد . در این حالت انرژی الکتریکی مورد نیاز مصرف کننده های خودرو به وسیله باتری تامین شده و از ظرفیت تخلیه یا دشارژ باتری کاسته میشود .

ناتوانایی باتری برای تامین شدت جریان (آمپر) مورد نیاز استارتر برای راه اندازی موتور ، از نتایج کاهش ظرفیت باتری است . در این وضعیت بیشترین حجم مایع الکترولیت باتری را آب (h2o) تشکیل میدهد و لازم است باتری شارژ شود . به این منظور باید باطری را از روی خودرو پیاده کرد و به وسیله ی دستگاه دشارژ، آن را شارژ نمود .

برای دریافت بهترین قیمت باطری ماشین  به سایت باتری کار مراجعه کنید.

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

برف پاکن

برف پاک کن خودرو چیست و چه گونه کار می کند؟

تمامی اجزا و قطعات خودرو، نقش مهم و اساسی در عملکرد اتومبیل دارند. هرکدام از این قطعات باید در جای خود وظایفشان را به درستی ایفا کنند تا خودرو دچار مشکل نشود.

برف پاک کن یا شیشه پاک کن یکی از مهم ترین ابزار ایمنی است که وجود آن در بسیاری از وسیله نقلیه شامل خودرو های سواری، کامیون، اتوبوس، قطار، کشتی، هواگرد ها و حتی شاتل فضایی ضروری محسوب می شود.

برف پاک کن ابزاری برای از بین بردن باران، ذرات کثیف و گاهی حتی برای پاک کردن برف و یخ  از شیشه جلو اتومبیل یا شیشه عقب استفاده می شود.

مهم ترین قطعات سیستم برف پاک کن خودرو، 2 عدد قطعه مکانیکی محسوب می شوند که وظیفه تامین نیرو برای حرکت رفت و برگشتی تیغه ها، روی شیشه با سرعت بالا را بر عهده دارند. بدین منظور چرخ دنده کرمی برای کمک به موتور الکتریکی در نظر گرفته شده است تا گشتاور موتور برقی را تا 50 برابر افزایش دهد و درنقطه مقابل سرعت خروجی موتور را به نصف کاهش دهد.

نیروی به وجود آمده در این سیستم توسط رابط های مکانیکی سبب حرکت تیغه های شیشه پاک کن می شود. مدار الکتریکی در سیستم شیشه پاک کن در هر لحظه مکان تیغه ها را شناسایی می کند. در واقع وجود میله کوچک متصل به محور چرخ دنده و ارتباط آن با شاتون بلند سبب حرکت رفت و برگشتی تیغه ها بر روی شیشه می شود.

برای اطلاعات بیشتر از قیمت باطری ماشین باتری کار را دنبال کنید

 

 

  • زهره حبیبی