خودرو برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری ‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند.
اولین خودروهای برقی عملی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودروهای موتور احتراقی ارزان‌، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باطری ماشین ‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلیکاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. تعداد زیادی از کشورها و دولت‌های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند.
در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی کم صداتر هستند و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند.

پیوندها
  • ۰
  • ۰

باطری ماشین چگونه کار می کند؟

وظیفه ی باتری در خودروها ذخیره ی انرژی الکتریکی و تامین نیازهای سیستم برقی موجود میباشد .

در موقع خاموش بودن موتور و در حالت استارت زدن تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز در خودرو به عهده باتری میباشد که در این حالت باتری تخلیه ( دشارژ ) میشود .

در زمان روشن بودن موتور ، اضافه تولید دینام یا آلترناتور برای پرشدن ( شارژ ) باتری مصرف میشود

ولی در صورتی که کل مصرف الکتریکی خودرو از انرژی الکتریکی تولید شده ی دینام یا آلترناتور کمتر باشد ، در این حالت نیز باتری بر حسب شدت جریان مصرفی  ، خالی ( دشارژ ) میشود . عمل شارژ و دشارژ در اثر واکنش شیمیایی صورت میگیرد .

واکنش های انجام یافته در باطریهای سرب اسیدی برگشت پذیر هستند ، به این صورت که در این نوع باطری ها انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی در زمان دشارژ یا تخلیه ی باطری و انرژی الکتریکی به انرژی شیمیایی در زمان شارژ یا پرشدن باطری ، تبدیل میشود . در یک باطری سرب اسیدی کاملا شارژ ، صفحه های مثبت از پراکسید سرب(PbO2)  و صفحه های منفی از سرب اسفنجی (Pb) و الکترولیت داخل باطری از اسید سولفوریک رقیق شده (H2SO4+H2O)  تشکیل یافته است .

فعل و انفعالات شیمیایی باتری در حالت شارژ و دشارژ به صورت جدول 1 میباشد .

شارژ باطری خودرو ، دشارژ باطری خودرو ، باطری کره ای ، باطری ماشین ، واکنش شیمیایی باطری ماشین

یکی از عواملی که باعث تخلیه ی باتری خودرو میشود وجود عیب در سیستم شارژ میباشد . در این حالت انرژی الکتریکی مورد نیاز مصرف کننده های خودرو به وسیله باتری تامین شده و از ظرفیت تخلیه یا دشارژ باتری کاسته میشود .

ناتوانایی باتری برای تامین شدت جریان (آمپر) مورد نیاز استارتر برای راه اندازی موتور ، از نتایج کاهش ظرفیت باتری است . در این وضعیت بیشترین حجم مایع الکترولیت باتری را آب (h2o) تشکیل میدهد و لازم است باتری شارژ شود . به این منظور باید باطری را از روی خودرو پیاده کرد و به وسیله ی دستگاه دشارژ، آن را شارژ نمود .

برای دریافت بهترین قیمت باطری ماشین  به سایت باتری کار مراجعه کنید.

  • ۹۹/۰۵/۰۵
  • زهره حبیبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی