خودرو برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری ‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند.
اولین خودروهای برقی عملی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودروهای موتور احتراقی ارزان‌، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باطری ماشین ‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلیکاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. تعداد زیادی از کشورها و دولت‌های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند.
در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی کم صداتر هستند و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند.

پیوندها

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قالپاق خودرو

قالپاق خودرو چیست؟

قالپاق بخشی از سیستم چرخ های خودرو را تشکیل می دهد. این قطعه علاوه بر جنبه تزئینی که روی تایر های خودرو دارد، باعث جلوگیری از وارد شدن آلودگی ها، چربی ها، گرد و خاک و رطوبت زیاد به داخل مرکز چرخ ها می گردند.

کلمه قالپاق به طور کلی به قطعاتی اطلاق می شوند که حکم در پوش را دارند. قالپاق چرخ های خودرو، مانند یک درپوش است که بخش مرکزی آن، در داخل چرخ قرار می گیرد و نقاط اتصال رینگ به لاستیک ماشین را می پوشاند.

ویژگی های قالپاق مناسب

مواد به کار رفته در این وسیله باید قابلیت ضربه پذیری و انعطاف را دارا باشند. این موارد می تواند به کاهش هزینه های شما هم کمک کند؛ زیرا قالپاق مناسب می تواند عمر بیشتری را به لاستیک های شما هدیه کند

رنگ به کار رفته روی قالپاق اگرچه دارای جنبه لوکس بودن است اما اهمیت بسیاری دارد. قالپاق ها در رنگ های متنوعی عرضه می شوند. انتخاب رنگ رینگ (قالپاق) بسته به سلیقه شماست. در انتخاب قالپاق مناسب باید دقت داشته باشید که رنگ آن مرغوب بوده و چسبنده باشد. قابلیت چسبندگی رنگ قالپاق یعنی رنگ آن در حین رانندگی کنده یا ریخته نشود. براق بودن رنگ قالپاق می تواند یکی از شاخه های مهم برای تشخیص کیفیت رنگ آن باشد. شما می توانید با این المان بفهمید قالپاق چقدر عمر مفید دارد.

المان مهم بعدی ضد آب بودن قالپاق است. در صورتی که قالپاق شما ضد آب نباشد، ممکن است لاستیک را فرسایش داده یا حتی موجب پنچر شدن خودرو شود.

قالپاق ها انواع مختلفی دارند که اصلی ترین آنها قالپاق اسپرت و فابریک میباشد و قالپاق های اسپرت در رنگ ها و طرح های مختلف به خودرو زیبایی بیشتری میدهند.

قالپاق ها سایز های متفاوتی دارند به طور مثال رینگ های 13 برای ماشین هایی همچون پراید استفاده میشود.

شما می توانید سایر مقالات ما را در بزرگترین سایت خرید اینترنتی باتری مشاهده کنید.

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

جعبه فرمان

جعبه فرمان

جعبه فرمان یکی از اجزای سیستم فرمان خودرو است که وظیفه دارد جهت حرکت خودرو را تنظیم و کنترل کند. مکانیزم حرکت چرخشی در سیستم فرمان به گونه ای است که بعد از انتقال حرکت چرخشی از غربیلک یا همان فلکه ی فرمان به جعبه فرمان، عملیات از پینیون شروع و به سیبک های فرمان ختم می شود. این مکانیزم با کمک قطعات متعددی در داخل جعبه فرمان انجام می پذیرد. قطعات زیر اجزای تشکیل دهنده جعبه فرمان هستند:

پینیون، بلبرینگ پینیون، کاسه نمد پینیون، نیدل بیرینگ، مهره قفل کننده پیچ تنظیم، پیچ تنظیم، فنربوش تنظیم (فنر استکانی)، بوش دنده شانه ای (استکانی)، خار فنری، ضامن خار فنری (خورشیدی )، بوش تنظیم جعبه فرمان ( رک بوش)، لاستیک های ضربه گیر، کرپی ها (بست های مونتاژی)، پوسته جعبه فرمان، شافت دنده ای یا دنده شانه ای (Rack)، میل فرمان های افقی ( سیبک مفصل)، گردگیر میل فرمان افقی (گردگیر آکاردئونی )، سیبک های فرمان، بست های پلاستیکی گردگیر آکاردئونی، بست های فلزی گردگیر آکاردئونی و مهره تنظیم سیبک فرمان

انواع جعبه فرمان

جعبه فرمان ها، به دو دسته ساده و هیدرولیک تقسیم می شود. زمانی که نیروی وارد شده بر فلکه فرمان از طرف راننده باشد، با یک سیستم فرمان دستی روبه رو هستیم. در نوع دیگر که هیدرولیک است، پمپی وجود دارد که وارد کردن بخش زیادی از نیرو به فلکه ی فرمان را برعهده می گیرد. طریقه عملکرد هر دو سیستم مشابه هم است؛ به این صورت که نیرو را از فرمان دریافت و به جعبه فرمان منتقل می کنند. این نیرو بعد تبدیل از حالت چرخشی به حالت خطی، از طریق میل فرمان، بازوهای سگ دست و سیبک ها به چرخ ها و لاستیک ها منتقل شده و نهایتا منجر به حرکت خودرو می شوند. هر یک از جعبه فرمان های ساده و هیدرولیک می توانند شامل یکی از مدل های زیر باشند:

جعبه فرمان اره ای یا شانه ای: بیشتر خودروهای سبک، جعبه فرمان اره ای دارند.

جعبه فرمان ساچمه ای: این نوع جعبه فرمان، بیشتر در ماشین های سنگین مثل کامیون وجود دارد و دو نوع دستی و غیر دستی دارد.

جعبه فرمان پراید و ایرادهای رایج آن

سیستم جعبه فرمان پراید، از نوع اره ای یا دنده شانه ای است. اگر بخواهیم از جعبه فرمان پراید صحبت کنیم باید بدانید که قطعات به کار رفته در جعبه فرمان پراید و و مکانیزم عملکرد آن، دقیقا شبیه به همان مطالبی است که در بالا گفته شد. بعد از شناخت کلی از نوع جعبه فرمان پراید و قطعات مربوط به آن بهتر است به سراغ اشکالاتی برویم که ممکن است در این قسمت خودرو به وجود آید. باید بدانید که بعضی از مشکلات ایجاد شده با تعویض قطعه ی آسیب دیده حل خواهد شد، اما بعضی از ایرادها جدی تر هستند و باید جعبه فرمان به صورت کامل تعویض گردد.

با باتری کار همراه باشید شما می توانید برای تعویض باتری ماشین به بزرگترین فروشگاه آنلاین فروش باطری ماشین مراجعه کنید

 

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

شیشه بالابر برقی خودرو

شیشه بالا بر برقی به صورت کلی مکانیسم ساده ای دارند اما طبیعتا شامل ریز کاره های فراوانی در ساختار خودرو هستند. هر مجموعه شیشه بالابر شامل یک مجموعه ریل و موتور الکتریکی است که شیشه جانبی روی آن سوار شده و حرکت می کند. بسته به نوع طراحی خودرو، موتور شیشه بالابر می تواند از نوع ثابت و متحرک باشد.

در مدل موتور ثابت، موتور شیشه بالابر در یک قسمت از سازه ریل محکم شده و به وسیله یک مجموعه گیربکس، کابل فولادی و قرقره شیشه را حرکت می دهد.

مدل متحرک، موتور به شیشه متصل بوده و همراه آن حرکت می کند و شیشه را در راستای کابل و ریل بالا و پایین می کشد.

یکی از ویژگی های مهم شیشه های برقی این است که نمی توان آن ها را با فشار باز کرد، چرخ دنده مارپیج مانع این کار می شود. بیشتر چرخ دنده های مارپیچ به خاطر زاویه تماس بین مارپیچ و دندانه ها چرخ دنده گرد، به صورت خودکار قفل می شوند. چرخ دنده مارپیچ می تواند چرخ دنده گرد را بپرخاند ولی چرخ دنده گرد نمی تواند مارپیچ را به چرخش درآورد.

ساختمان شیشه بالابر الکتریکی خودروهای سواری از اجزای زیر تشکیل یافته است:

  • موتور الکتریکی دی سی ( DC )
  • جعبه دنده ی تعدیل دور
  • مکانیزم اهرم بندی

باطری ماشین

مشکلات سیستم شیشه بالابر برقی

شیشه بالابر برقی به صورت کلی می‌تواند دارای 2 گروه مشکل شود؛ مشکلات ناشی از خرابی اجزای ریل و موتور و مشکلات ناشی از مدار الکتریکی.

شما می توانید سایر مقالات ما را در بزرگترین سایت خرید اینترنتی باتری مشاهده کنید.

  • زهره حبیبی