خودرو برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری ‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند.
اولین خودروهای برقی عملی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودروهای موتور احتراقی ارزان‌، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باطری ماشین ‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلیکاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. تعداد زیادی از کشورها و دولت‌های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند.
در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی کم صداتر هستند و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند.

پیوندها
  • ۰
  • ۰

با باتری ماشین که خراب است چه کنیم؟

خیلی وقتا پیش اومده که خودروی شما دیگه روشن نمی شود و یا جایی هستید و با روشن نشدن آن سوپرایز می شوید.  در واقع باتری ماشین قلب خودرو هست و هنگام خراب شدن آن عصاب خوردی زیادی ایجاد می کند.

در صورتی که احتیاج به خدمات خودرو داشتید کافی است درخواست تعمیر و تعویض باتری ماشین خود را ثبت کنید.

یک ضرب المثل معروفی هست که می گه پیشگیری بهتر از درمانه، برای باتری هم به همین صورت است باید نکاتی را رعایت کنید تا خودروی شما دچار مشکل نشود در ادامه نکاتی را برای نگه داری خودرو خواهیم گفت.

 

نکاتی که باید برای باتری خودرو رعایت کرد.

  1. اگر می خواهید به مسافرتی، جایی بروید و مدت طولانی از خودرو استفاده نمی کنید باتری ماشین را جدا کنید.
  2. و در صورت جدا کردن باتری ماشین آن را در جای گرم نگه داری کنید.
  3. اگر باتری شما آب اسیدی است در صورت کم شدن آب مایع می توانید به آن آب مقطر اضافه کنید.
  4. از اضافی شارژ کردن آن پرهیز کنید.
  5. اگر بستی شل شده و یا اتفاقی افتاده از ضربه زدن به آن پرهیز کنید و از آچار برای بستن آن استفاده کنید.
  6. به سطح الکترولیت دقت کنید نباید پر پر و یا خالی خالی باشد.
  7. هرگز قطب های باتری را به هم اتصال ندهید این کار موجب ترکیدن و یا صدمه دیدن آن می شود.
  8. روزنه باتری باید باز باشد، پس سوراخ راتری را بررسی کنید.

 

تشخیص خرابی باتری اسیدی

با کنترل کردن سطح آب باتری می توانید از سلامت آن مطمئن شوید. اصولا میزان آب باتری معمولا باید 10 تا 15 میل بالا تر از صفحه سربی باتری باشد.

آب باتری خاصیت اسیدی دار، پس به قطراتی که از زیر خودرو شما ریخته می شود توجه کنید اگر این قطرات باتری باشند ممکن است موجب پوسیدگی قطعات زیر باتری نیز بشوند.

 

ایراد و مشکلاتی که ممکن است برای باتری ماشین پیش بیاید

  • در هوای سرد استارت زدن دشوار است:

 مطمئنن برای شما هم پیش اومده که اول صبح هر چه استارت می زنید ماشین روشن نمی شود، یکی از علائم خرابی باتری خودرو نیز همین می باشد، اما اگر در هوای سردی هستید این دیر و یا سخت روشن شدن باتری طبیعی می باشد.

  • استارت نزدن موتور و روشن نشدن چراغ پشت آمپر :

باتری به تمامی قطعات ماشین برق ارسال می کند و نیرو می بخشد، پس استارت نزدن و یا روشن نشدن چراغ ها مطمئنن خبر از خرابی باتری ماشین می دهد.

توجه کنید اگر باتری حتی نیرو برای روشن کردن برق را نمی دخد ممکن است هم باتری خراب باشد هم آلترناتور خودرو

  • اتصال نامناسب :

سر باتری همیشه اولین قسمتی می باشد که باید آن را چک کنید. آن هم به دو دلیل، اول اینکه مقصر بودن آن خیلی زیاد است و دوم بررسی کردن آن بسیار راحت است. شاید سر باتری های خودرو شما شل شده باشند. سر باتری را از رسوبات و سولفاته ها نجات دهید و آن را تمیز کنید.

 

 

مهم ترین علت هایی که باتری خودرو ناگهان ناتوان می شود.

  1. دشاررژ زیاد
  2. یخ زدگی آن
  3. استعمال بیجا
  4. باتری با سایز نامناسب
  5. لرزش بیش از اندازه علت آن هم لق شدن بست هاست

 

راه کار های احیای باتری مرده خودرو

معکوس کردن سولفات سوخت کار غیر ممکنی می باشد متاسفانه، اما چنانچه باتری مرده ای را دارید برای اوردن به جاده و برگرداندن آن چندین روش وجود دارد.

  1. با روش رایج باتری به باتری کردن شاید بشود ماشین را روشن کرد، حتما باید توجه داشته باشید که خودرو را خاموش نکنید زیرا باتری دیگر شارژ نگه نمی دارد.
  2. آب مقطر اضافه کردن به سطح مایع الکتروولیت آن هم اگر کم است.

 

آیا باتری اتمی خودرو قابل شارژ است؟

بله می شود باتری خودرو را شارژ کرد، باید باتری خودروی خود را به تعمیرگاه ها برده و در یک بازه زمانی می توانند باتری شما را شارژ کنند و حتی اگر باتری شما در گارانتی باشد می توانند در صورت نیاز آن را تعویض کنند.

شارژ کند: در روش شارژ کند به دلیل اینکه آمپر کمتری به باطری می دهند شارژ آن هم طولانی تر می شود در نتیجه باتری شارژ کامل می شود. و حتی ممکن است انقدر کند باشد که تا 24 ساعت طول بکشد.

شارژ سریع: این روش توصیه نمی شود ولی خب برای کسانی که تایم کافی ندارند این روش هم وجود دارد. ولی دلیل توضیه نشدن آن این است که صفحات داخلی باتری به علت حرارت زیاد آسیب میبیند.

  • ۰۰/۰۸/۰۵
  • زهره حبیبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی