خودرو برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری ‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند.
اولین خودروهای برقی عملی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودروهای موتور احتراقی ارزان‌، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باطری ماشین ‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلیکاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. تعداد زیادی از کشورها و دولت‌های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند.
در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی کم صداتر هستند و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند.

پیوندها

۳ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چرا نباید خودرو چینی بخریم

خیلی از افراد این را سوال را در ذهن دارند که خودروی چینی بخریم یا نخیریم؟ اکثر افراد نسبت به محصولات چینی چندان ذهنیت خوبی ندارند. در این مطلب کاملا بی طرف راجب ابعاد مختلف خرید خودرو چینی بحث خواهیم کرد.

 

تمامی بازار های دنیا در قبضه تمامی محصولات چینی در آمدند. شرکت خودرو سازی چینی در اوایل تولیدات خودرویی خود زیاد سودی نکرد و محصولات آن نیز زیاد امیدوار کننده نبود اما به طرز عجیبی روند صعودی را  طی کمتر و الان به یکی از بزرگ ترین گروه خودروسازی در جهان تبدیل شده.

 

خودرو چینی در طراحی ظاهری و آپشن های خودر از نمونه های اروپایی و امریکایی الهام گرفته شده است. و قیمت پایین تری هم نسبت به خودرو های دیگر دارد ولی این موضوع چندان جالب نیست چون این شرکت برای اینکه تولیداتش قیمت کمتری داشته باشد از محصولات نامرغوب استفاده می کند مثلا صندلی هایی که راحت نیستند و از همه مهم تر سیستم ایمنی آن که زیاد تعریفی ندارد.

 

معایب خرید خودرو چینی

 ایراداتی که در بدنه خودرو دارد

گیربکس و موتور ضعیف

ضعف در کلاچ و ترمز

مشکلاتی در سیستم تعلیق

در میان این مواردی که در بالا به آن اشاره شد می خواهیم یکم بیشتر راجب گیربکس صحبت کنیم . این شرکت از گیربکس هایی استفاده می کند که شرکتهای خودرو سازی خارجی دیگر از آن ها استفاده نمی کنند و آن را از دور خارج کرده و همین استفاده از این گیرکبس ها باعث پایین آوردن دقت و سرعت عملکرد و همچنین احتمال بروز مشکلات فنی را بالا برده.

 

به تکنولوژی های چینی اعتماد نکنیم؟

همان طور که به آن اشاره شد شرکت خودرو سازی چینی بر اساس مهندسی معکوس و کپی برداری بنا شده است. در واقع خود مردم چین هم هنوز به محصولات خودرویی خود اعتمادی ندارند و خریداری نیز نمی کنند.

موتور های این خودرو معمولا پر بازدهه نیستند اما خب حداقل می توان گفت از خودرو هایی که در چند سال اخیر شرکت های ایران خودرو و سایپا تولید کردند شرایط بهتری دارد.

 

قطعات این خودرو

کسانی که خودروی چینی دارند می دانند که کلی باید دنبال قطعات این خودرو بگردند و در صورت یافتن باید هزینه سرسام آوری را صرف قطعات این خودرو کنند.

اگر نیازی به تعویض باتری ماشین خودرو چینی دارید می توانید از باتری کار مشاوره گرفته و بهترین باتری ماشین خود را خریداری کنید.

 

مزایای خرید خودرو های چینی

ظاهر خوب خودرو های چینی به دلیل اصل کپی برداری شبیه ماشین های خارجی بوده و تفاوت آنچنانی ندارند.

این خودرو معمولا آپشن های زیادی دارد و این برای مشتریان ایرانی عموما خوشایند است.

تنوع این خودرو ها بسیار بالا است. یعنی می توانید با هر رنج قیمتی یک خودروی چینی بخرید.

 

هنگام خرید این خودرو به نکات زیر توجه کنید

اگر قصد خرید این خودرو را دارید به سراغ تولیدات جدید نروید. جون هر محصولی باید امتحانش را پس بدهد.

به این نکته توجه کنید که خودرو چینی در فروش دست دوم افت قیمت زیادی را دارد پس اگر نمیخواهید خودروی صفری خریداری کنید، در بازار به دنبال خودرو دست دوم بگردید ک کارکرد کم تر از 20 هزار کیلومتر دارد.

 

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

هر وسیله برقی و الکترونیکی نیاز به نگه داری و رسیدگی دارد و بی شک مناسب ترین روش برای نگه داری خودرو پیگیری برنامه سرویس کمپانی ماشین است.

در این مطلب برخی نکات مهم را به شما عزیزان خواهیم گفت.

 

چند نکته راجب نگه داری خودرو

تعویض روغن خودرو

روغن موتور اگر مرتب و منظم در فواصل مناسب تعویض شود باعث بالا رفتن طول عمر و کارکرد روان تر خودرو ی شما می شود. که این مورد را تعمیرگاه ها انجام می دهند. البته لازم به ذکر است قبل از اینکه روغن موتور را تعویض کنید، دور واشر را روغن بزنید و بعد فیلتر جدید را نصب کنید.

 

تعویض لنت ترمز

هر 30 کیلومتر باید لنت را تعویض کرد. مشکل پیدا کردن ترمز خطرات جبارن ناپذیری را به همراه دارد.

اگر خودتان می خواهید که تعویض لنت را انجام دهید باید با استفاده از جک چرخ ها را باز کرده و کالیبر ترمز را کاملا جدا کرده و لنت های جدید را دقیق بر سر جای لنت های قدیمی قرار دهید.

 

تعویض شمع ها

هر 50 هزار کیلومتر باید شمع ها را تعویض کنید. و برای این کار باید ابتدا کاپوت خودرو را بالا بدهید و کوئل را باز کنید بعد از آن دنبال شمع ها بگردید و برای باز کردن آن ها نیز می توانید از آچار استفاده کنید.

 

چک کردن باتری

باتری ماشین را خاموش نگذارید یعنی در واقع خودرو را خاموش نگه ندارید، چون عمر باتری کم شده و یا خالی می کند. حتما سطح مایع را در باتری های آبی چک کنید. باتری ماشین قلب خودرو می باشد، پس هنگام انتخاب برای خرید بهترین باطرین ماشین موجود در بازار را انتخاب کنید.

بدنه و کابین

بدنه و کابین نیز مانند موتور خودرو حائز اهمیت است، توصیه می کنیم سالی یکبار خودروی خود را پولیش کرده.

لاستیک و چرخ

آج لاستیک ها را به صورت مداوم بررسی کنید. مخصوصا اگر در جاهای شلوغ و یا جاده های خارج از شهر رفت و آمد دارید. باد لاستیک را ماهانه چک کنید و در صورت امکان به بالانس چرخ ها نیز بپردازید.

 

چند علت روشن شدن چراغ چک

  1. سنسور اکسیژن

اگر سنسور اکسیژن مشکلی پیدا کرد نگران نباشید زیرا با هزینه کم مشکل رفع می شود. از طرفی خراب بودن این سنسور باعث می شود که کامپیوتر مرکزی خودرو  اطلاعات درستی را دریافت نکند.

  1. سنسور جریان هوا

سنسور هوا وظیفه دارد تا مقدار هوای ورودی به موتور را کنترل و اطلاعات لازم را به ecu مخابره کند.

  1. خالی شدن باتری

اگر چراغ چک خودرو شما روشن شد اولین موردی که به ذهنتان می آید چک کردن باتری باشد، وقتی باتری خالی می شود، اتومبیل استارت نمی زند. برای خرید باتری ماشین می توانید اینجا را کلیک کرده

  1. خرابی شمع خودرو

وقتی کوئل خودرو خراب می شود برق به شمع نمی رسد در نتیجه جرقه زنی به درستی انجام نمی شود، در نتیجه چراغ چک روشن می شود.

  1. نشتی خلاء

هر ماشینی چند سیستم خلاء دارد که کار های مختلفی انجام می دهند، اگر خودرو شما هنگام کار درجا زد احتمالا نشتی خلا در سیستم وجود دارد.

 

 

خاموش کردن چراغ چک خودرو

  • رانندگی کوتاه مدت
  • دیاگ زدن
  • روشن و خاموش کردن ماشین
  • قطع و وصل باتری ماشین
  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

با باتری ماشین که خراب است چه کنیم؟

خیلی وقتا پیش اومده که خودروی شما دیگه روشن نمی شود و یا جایی هستید و با روشن نشدن آن سوپرایز می شوید.  در واقع باتری ماشین قلب خودرو هست و هنگام خراب شدن آن عصاب خوردی زیادی ایجاد می کند.

در صورتی که احتیاج به خدمات خودرو داشتید کافی است درخواست تعمیر و تعویض باتری ماشین خود را ثبت کنید.

یک ضرب المثل معروفی هست که می گه پیشگیری بهتر از درمانه، برای باتری هم به همین صورت است باید نکاتی را رعایت کنید تا خودروی شما دچار مشکل نشود در ادامه نکاتی را برای نگه داری خودرو خواهیم گفت.

 

نکاتی که باید برای باتری خودرو رعایت کرد.

  1. اگر می خواهید به مسافرتی، جایی بروید و مدت طولانی از خودرو استفاده نمی کنید باتری ماشین را جدا کنید.
  2. و در صورت جدا کردن باتری ماشین آن را در جای گرم نگه داری کنید.
  3. اگر باتری شما آب اسیدی است در صورت کم شدن آب مایع می توانید به آن آب مقطر اضافه کنید.
  4. از اضافی شارژ کردن آن پرهیز کنید.
  5. اگر بستی شل شده و یا اتفاقی افتاده از ضربه زدن به آن پرهیز کنید و از آچار برای بستن آن استفاده کنید.
  6. به سطح الکترولیت دقت کنید نباید پر پر و یا خالی خالی باشد.
  7. هرگز قطب های باتری را به هم اتصال ندهید این کار موجب ترکیدن و یا صدمه دیدن آن می شود.
  8. روزنه باتری باید باز باشد، پس سوراخ راتری را بررسی کنید.

 

تشخیص خرابی باتری اسیدی

با کنترل کردن سطح آب باتری می توانید از سلامت آن مطمئن شوید. اصولا میزان آب باتری معمولا باید 10 تا 15 میل بالا تر از صفحه سربی باتری باشد.

آب باتری خاصیت اسیدی دار، پس به قطراتی که از زیر خودرو شما ریخته می شود توجه کنید اگر این قطرات باتری باشند ممکن است موجب پوسیدگی قطعات زیر باتری نیز بشوند.

 

ایراد و مشکلاتی که ممکن است برای باتری ماشین پیش بیاید

  • در هوای سرد استارت زدن دشوار است:

 مطمئنن برای شما هم پیش اومده که اول صبح هر چه استارت می زنید ماشین روشن نمی شود، یکی از علائم خرابی باتری خودرو نیز همین می باشد، اما اگر در هوای سردی هستید این دیر و یا سخت روشن شدن باتری طبیعی می باشد.

  • استارت نزدن موتور و روشن نشدن چراغ پشت آمپر :

باتری به تمامی قطعات ماشین برق ارسال می کند و نیرو می بخشد، پس استارت نزدن و یا روشن نشدن چراغ ها مطمئنن خبر از خرابی باتری ماشین می دهد.

توجه کنید اگر باتری حتی نیرو برای روشن کردن برق را نمی دخد ممکن است هم باتری خراب باشد هم آلترناتور خودرو

  • اتصال نامناسب :

سر باتری همیشه اولین قسمتی می باشد که باید آن را چک کنید. آن هم به دو دلیل، اول اینکه مقصر بودن آن خیلی زیاد است و دوم بررسی کردن آن بسیار راحت است. شاید سر باتری های خودرو شما شل شده باشند. سر باتری را از رسوبات و سولفاته ها نجات دهید و آن را تمیز کنید.

 

 

مهم ترین علت هایی که باتری خودرو ناگهان ناتوان می شود.

  1. دشاررژ زیاد
  2. یخ زدگی آن
  3. استعمال بیجا
  4. باتری با سایز نامناسب
  5. لرزش بیش از اندازه علت آن هم لق شدن بست هاست

 

راه کار های احیای باتری مرده خودرو

معکوس کردن سولفات سوخت کار غیر ممکنی می باشد متاسفانه، اما چنانچه باتری مرده ای را دارید برای اوردن به جاده و برگرداندن آن چندین روش وجود دارد.

  1. با روش رایج باتری به باتری کردن شاید بشود ماشین را روشن کرد، حتما باید توجه داشته باشید که خودرو را خاموش نکنید زیرا باتری دیگر شارژ نگه نمی دارد.
  2. آب مقطر اضافه کردن به سطح مایع الکتروولیت آن هم اگر کم است.

 

آیا باتری اتمی خودرو قابل شارژ است؟

بله می شود باتری خودرو را شارژ کرد، باید باتری خودروی خود را به تعمیرگاه ها برده و در یک بازه زمانی می توانند باتری شما را شارژ کنند و حتی اگر باتری شما در گارانتی باشد می توانند در صورت نیاز آن را تعویض کنند.

شارژ کند: در روش شارژ کند به دلیل اینکه آمپر کمتری به باطری می دهند شارژ آن هم طولانی تر می شود در نتیجه باتری شارژ کامل می شود. و حتی ممکن است انقدر کند باشد که تا 24 ساعت طول بکشد.

شارژ سریع: این روش توصیه نمی شود ولی خب برای کسانی که تایم کافی ندارند این روش هم وجود دارد. ولی دلیل توضیه نشدن آن این است که صفحات داخلی باتری به علت حرارت زیاد آسیب میبیند.

  • زهره حبیبی