خودرو برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری ‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند.
اولین خودروهای برقی عملی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودروهای موتور احتراقی ارزان‌، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باطری ماشین ‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلیکاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. تعداد زیادی از کشورها و دولت‌های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند.
در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی کم صداتر هستند و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند.

پیوندها
  • ۰
  • ۰

 

بیش از اندازه استفاده برق از باتری ماشین یا مصرف بی رویه انرژی برق از باتری را برق دزدی می گویند. که این مصرف زمان خاموشی خودرو اتفاق می افتد.یعنی بعضی از قطعه های ماشین بعد از اینکه خودرو را خاموش می کنید نیز همچنان از باتری برق می گیرند.

که این باعث خالی شدن زود هنگام باتری خودرو شما شده.

 

برق دزدی خودرو چیست؟

خالی کردن باتری خودرو در ماشین های جدید حدود 50 تا 85 میلی آمپر است. در حالی خودرو های قدیمی زیر 50 میلی آمپر بوده. اگر خالی کردن باتری ماشین بیش از این مقدار باشد برق دزدی صورت گرفته است. و باید به تعمیرکار مراجعه کنید. پیشنهاد ما بهترین تعمیرگاه کیا در تهران با نام امداد کیا021 بوده.

داشتن مشکل در قطعاتی مثل وایر شمع ها و کوئل خودرو می تواند یکی از علت های برق دزدی خودرو شما باشد. برق دزدی این قطعات دقیقا می تواند باتری خودرو را طی چند ساعت خالی کند جوری که صبح با زدن استارت متوجه روشن نشدن خودرو می شود.

 

چه جوری تشخیص بدیم ماشین برق دزدی دارد؟

اولین مرحله این است که تشخیص دهید چه قطعه هایی از ماشین برق دزدی دارند بعد از پیدا کردن علت آن زمان است که می توانید رفع کنید مشکل رو.

 

 

کدام قطعه بیشتر برق دزدی دارد؟

علت های زیادی در خودرو وجود دارد که می تواند مسبب برق دزدی شود، بعض وقتا خودتان می توانید این مشکل رو رفع کنید و بعضی اوقات نیز نیاز به تعمیرکار دارید.

معمولا قطعاتی زیر می تواند باعث برق دزدی شوند:

  • کوئل
  • رادیو
  • وایر شمع ها
  • دزدگیر خودرو
  • سیستم قفل مرکزی
  • و...

 

روش های تشخیص برق دزدی خودرو  چیست؟

سه روش وجود دارد که می تواند تشخیص دهد خودرو برق دزدی دارد.

  1. تست تخلیه باتری ماشین از لحاظ آمپراژ
  2. تست تخلیه باتری ماشین به لحاظ افت ولتاژ
  3. استفاده از لامپ

قبل از هر حرکتی برای تست برق دزدی باید نکاتی را رعایت کنید

مرحله اول » اقدامت آمادگی

تمام قطعات جانبی ماشین خود مانند چراغ ها، برف پاک کن، و... تمامی قطعاتی که کم یا زیاد از انرژی الکتریکی استفاده می کنند را از خودرو جدا کرده و یا خاموش کنید.

بعد خودرو خود را خاموش کرده و سوییچ را جدا کنید.

سپس در این مرحله مداری نباید فعال باشد تمام  درب ها و صندوق عقب خودرو بسته باشد.

و تمام کابل ها، سیم ها شارژ و حتی دستگاه جی پی اس را از خودرو جدا کنید.

نکات ایمنی :

پوشیدن دستکش عایق

جدا کردن هر چه جواهر فلزی دارید.

نزدینک به شعله یا آتش زا نباشید.

محیط تهویه مناسب داشته باشد.

برای تست برق دزدی خودرو باتری باید سالم باشد و دچار خرابی یا فرسودگی نباشد. اگر که مشاهده کردید باتری خراب یا فرسوده است باید دست به تعویض آن بزنید.

 

مرحله دوم » جداسازی باتری

برای اینکه بخواهید تست برق دزدی انجام دهید باید کابل منفی را از باتری خود جدا کنید.

 

انجام روش های تست برق دزدی

 

 

استفاده از لامپ روش اول

برای انجام این کار نیاز به یک لامپ 2 ولتی دارید که جریان این لامپ 2 یا 3 آمپر می تواند باشد و یک سیم دو رشته ای نازک که برای روشن شدن لامپ نیاز است.

سر سیم که سفید رنگ است را به ته لامپ خود وصل کنید و سر دیگر آن را روی پایانه مثبت لامپ بچسبانید و سر سیم منفی را که به رنگ مشکی است به سرپیچ لامپ وصل کنید. و سر دیگر سیم منفی را روی پایانه منفی باتری خود بگذارید.

اگر که لامپ روشن شد یعنی برق دزدی دارد.

ولی مشکلی که این روش دارد این است که نمیتوان مشخص کرد برق دزدی از کدام قطعه از خودرو بوده.

 

تست آمپراژ تخلیه باتری روش دوم

در این روش باید تمام مدار های الکتریکی را بررسی کنید که کدام از این مدار ها در حال برق دزدی می باشد با اینکه خودرو خاموش بوده.

برای این کار باید کابل منفی را از پایانه منفی باتری جدا کرده، حال میله اتصال آمپر متر که به رنگ مشکی است را به پایانه منفی باتری وصل کنید.

سپس میله اتصال قرمز رنگ دستگاه آمپر متر را روی پایانه کابل منفی که برداشته اید وصل کنید

سوکت میله مشکی رنگ را روی ورودی وصل کنید جایی که در کنار آن com درج شده و سوکت میله اتصال قرمز را روی بیشترین مقدار که maxدرج شده بگذارید اتصال دهید.

و در پایان دستگاه آمپر متر را روشن کنید.

قبل از اینکه بخواهید تست کنید روی صفحه نمایش باید عدد صفر را مشاهده کنید و بعد کلید سکتور را به اندازه یک شماره پایین تر بگذارید. این حرکت را چند بار تکرار کنید تا مشخص شود جریان برق وجود دارد یا خیر.

اگر که عددی که نشان داد بیشتر از 50 باشد بدانید داخل چند مدار خودرو برق دزدی وجود دارد .

 

تست برق دزدی کاهش ولتاژ روش سوم

برای انجام این روش میله های اتصال آمپر متر باید نوک تیز و نازک باشد تا به دو نقطعه پشت فیوز وصل شود. در این روش شما می توانید میزان افت ولتاژ را مشاهده کنید. آمپر متر را روی درجه میلی متر ولت قرار دهید سپس روشن کنید.

در اول کار مدار های بخش کامپیوتری را تست کنید جوری که در هر کدام از مدار ها جریان الکتریکی کمی وجود داشته باشد.

دو نقطه ای که پشت هر فیوز برای تست قرار دارد را با نوک میله های اتصال برخورد دهید و بعد صفحه نمایش را چک کنید.

حالا با استفاده از فیوز هایی که زیر کاپوت و داشبورد قرار دارد باید این عمل انجام شود. اگر که مدار ها برق دزدی نکنند افت ولتاژ روی عدد 0 بوده.

 

سخن آخر

این برق دزدی اتفاقی است که خیلی از راننده ها از آن بی خبر بوده و صبح با صحنه استارت نزدن خودرو مواجهه می شوند و می بینند که باتری خودرو از کار افتاده و باتری ماشین خالی کرده و به دنبال علت آن می گردند.

اگر که متوجه شدید باتری ماشینتان توی مدت زمان کمی خالی کرده بدانید برق دزدی اتفاق افتاده و می توانید با روش هایی که گفتیم به تست این مسئله بپردازید و در مرحله آخر خودرو را پیش تعمیرکار برده که بهترین تعمیرگاه کیا را خدمتتان معرفی کردیم

امداد کیا با داشتن افراد توانا در این مسائل به حل مشکل شما پرداخته و در زمان کم با هزینه معقول خودرو شما را تعمیر کرده.

 

اگر از این مطلب من راضی بودید ممنونمیشم سری به مطالب قبلی من که راجب ناک زدن ماشین بود هم بزنید.

  • ۰۰/۱۲/۱۶
  • زهره حبیبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی