خودرو برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری ‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند.
اولین خودروهای برقی عملی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودروهای موتور احتراقی ارزان‌، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باطری ماشین ‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلیکاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. تعداد زیادی از کشورها و دولت‌های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند.
در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی کم صداتر هستند و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند.

پیوندها

۱۱ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تعریف باتری و انواع آن

باتری ها یکی از مهمترین وسایلی هستن که همیشه و همه جا به نحوی داریم ازشون استفاده میکنیم. بدون باتری هیچ کدوم از وسایل الکترونیکی مهم روزمره مون مثل تلفن‌همراه، لپ‌تاپ، تبلت، پخش‌کننده موسیقی و کار نمیکنن. ما حتی برای خرید این دستگاه های الکترونیکی نگاه میکنیم ببینیم ظرفیت و کیفیت باتری داخلشون چطوره! بنابراین به دلیل اهمیت زیاد باتری ها تصمیم گرفتیم که در این مقاله راجع به باتری ها و نحوه عملکردشون توضیحاتی بدیم و انواع باتری ها رو معرفی کنیم. پس با ما همراه باشین.

باتری چیست و نحوه عملکرد باتری ها به چه صورتیه؟

باتری ها قطعات الکترونیکی هستن که در ابعاد مختلف در مدارهای ساده و صنعتی استفاده میشن و منبع نیروی الکتریکی برای شارش الکترون ها در مدار هستن.  بطور کلی باتری ها از ۳ بخش تشکیل میشن: ۱- آند (یا همان قطب منفی) ۲- کاتد (یا همان قطب مثبت) ۳- الکترولیت (که بین آند و کاتد قرار میگیره)

باتری چیست و نحوه عملکرد باتری ها به چه صورتیه؟

در همه باتری‌ها از فلزات بعنوان الکترود و از مواد دیگه ای شبیه آب نمک برای الکترولیت استفاده میشه. الکترودها با هم در تماس مستقیم نیستن و فقط تماسشون از طریق الکترولیت هستش. در هر باتری و در قسمت الکترولیت واکنشی شیمیایی انجام میشه که چگالی بار الکترون ها در آند رو زیاد میکنه. این افزایش چگالی در دو سمت مدار اختلاف پتانسیل ایجاد میکنه و الکترون ها از قسمت چگالتر یعنی از قطب منفی(آند) به قسمت رقیق تر یعنی قطب مثبت(کاتد) شارش پیدا میکنن. اما الکترولیت در بین کاتد و آند مانع میشه و از ایجاد جریان به سمت کاتد در داخل باتری جلوگیری میکنه. در نتیجه هرگاه یک سیم به باتری وصل بشه، الکترون ها میتونن از آند به کاتد برن و اختلاف پتانسیل ایجاد شده رو خنثی کنن. حرکت جریان درون سیم، در واقع حرکت الکترون‌های داخلشه که میتونه وسایل الکتریکی رو به کار بندازه.

انواع باتری ‌ها کدامند؟

باتری ها رو به روش های مختلفی دسته بندی میکنن مثلا بر اساس حالت الکترولیت (خشک و تر)، بر اساس جنس الکترولیت و صفحات و بر اساس قابلیت شارژ. بر اساس دسته بندی قابلیت شارژ به دو دسته باتری های اولیه (غیر قابل شارژ) و باتری های ثانویه (قابل شارژ) تقسیم میشن.

باتری های اولیه (غیر قابل شارژ):

در این باتری‌ها از کربن و روی به عنوان الکترود و از یک خمیر اسیدی به عنوان الکترولیت استفاده میشه. این باتری‌ها فقط یک بار استفاده و شارژ میشن. واکنش شیمیایی درون باتری به تدریج انجام میشه و تا وقتی که همه ی واکنش دهنده ها در واکنش تبدیل به فراورده نشن تولید الکترون ادامه پیدا میکنه و اختلاف چگالی بار در دو سمت مدار حفظ میشه. با گذشت زمان، مقاومت درونی باتری (الکترولیت) بیشتر میشه و باتری تموم میشه. استفاده از باتری اولیه به علت هزینه­ کمشون پرمنفعته. این باتری‌ها رو معمولا برای دستگاه‌های قابل حمل که شدت جریان کمی میخوان و یا همیشه استفاده نمیشن، به‌کار میگیرن مثل ساعت‌ها و کنترل‌ها. باتری های غیرقابل شارژ خود به دو دسته کلی  لیتیم (Lithium) و الکالاین یا قلیایی  (Alkaline)تقسیم میشن.

در باتری‌های قلیایی (Alkaline) به‌جای کربن از اکسید منیزیم و به جای الکترولیت اسیدی از یک ماده قلیایی استفاده شده. کارآمدی باتریهای قلیایی معمولا ۱۰ برابر کارآمدی باتریهای قدیمی روی ـ کربن هست. باتری های قلیایی طول عمر بیشتری دارن و میتونن ۸۵ درصد از ظرفیت خود رو بعد از ۵ سال ذخیره حفظ کنن، کمتر نشت میکنن و در محدوده بیشتری از دمای محیط میتونن کار کنن.

لیتیم (Lithium):

در باتریهای لیتیم از لیتیم فلزی استفاده میکنن تا به چگالی انرژی بسیار بالا برسن، در نتیجه مدت عمل طولانی و طول عمر نگهداری (در قفسه) زیادی داشته باشن. باتریهای لیتیم میتونن بعد از ۵ سال عدم استفاده تا ۹۷ درصد از ظرفیت اسمیشون رو حفظ کنن. باتریهای لیتیم بهترین جایگزین برای باتریهای قلیایی استاندارد دوربینهای دیجیتال، دستگاه های پخش MP3 و سایر وسایل الکترونیکی اند. همچنین از باتری لیتیوم در ساعت مچی، ماشین حساب و غیره استفاده میکنن.

باتری‌های ثانویه (قابل شارژ):

باتری‌های ثانویه قابلیت شارژ مجدد دارن. در باتری‌های ثانویه، با وصل کردن باتری مصرف شده به جریان الکتریسته، ترکیب شیمیایی مواد داخل باتری به حالت اولیه برمیگرده و میشه دوباره از باتری استفاده کرد. با این حال این نوع باتری‌ها رو فقط به تعداد معین و محدودی میشه شارژ مجدد کرد چون درون باتری ها خوردگی ایجاد میشه و ماده الکترولیت و مواد فعال داخل باتری از بین میره. باتری‌های اتومبیل، نمونه‌ای از باتری‌های قابل شارژند که سرب و اکسید سرب، الکترودها و یک اسید قوی، الکترولیت آن ‌رو تشکیل میده. این باتری­ ها گرونن و به نگهداری دقیقتری نیاز دارن. انواع باتری های شارژ شدنی عبارتند از: نیکل ـ کادمیم، باتری های هیبرید نیکل ـ فلز، باتری های لیتیم ـ یون، پلیمر لیتیم ـ یون.

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

وظیفه کلاچ در اتومبیل انتقال حرکت چرخشی از یک شفت به شفت دیگر است ، همانطور که در این بخش از سرگرمی نمناک خواهیم گفت در واقع کلاچ وسیله ای برای قطع کردن و یا وصل کردن است که در سیستم های انتقال نیرو بکار می رود. در سیستم های انتقال نیرو، توان و نیروی تولید شده در موتور برای استفاده به شکلی دیگر و یا استفاده در جایی دیگر نیاز به جابجایی و انتقال دارد. برای آنکه بر روی این انتقال نیرو بتوان کنترلی را اعمال کرد؛ باید از کلاچ استفاده نمود تا در زمان توقف انتقال نیرو ، این عمل انجام گیرد.

دلایل خرابی کلاچ خودرو

صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی است که دیر یا زود تمام می شود اما موارد زیر می تواندعمر صفحه کلاچ را کمتر کند:

    رانندگی در ترافیک به دلیل ترمزهای متعدد

    با شتاب زیاد رانندگی نمودن

    به موتور در سر بالایی فشار وارد کردن

    تعداد زیاد سرنشینان خودرو

    پا گذاشتن روی پدال کلاچ در حین رانندگی

نحوه کار سیستم کلاچ خودرو و اجزای آن

این بار تحمیل شده البته بسیار اندک است و به همین دلیل به‌طور معمول نیازی به گرفتن کلاچ در هنگام روشن کردن خودرو نیست، اما در مورد خودروهایی که باتری ضعیفی دارند و یا در هوای بسیار سرد، به دلیل آنکه مجموعه روغن‌های به کار رفته در مسیر انتقال قدرت غلیظ‌تر شده‌اند، کلاچ نیروی اضافه بیشتری را به موتور خودرو وارد می‌کند و به همین دلیل توصیه می‌شود در زمستان برای روشن شدن بهتر خودرو کلاچ بگیرید. البته در مورد خودروهایی که موتور آن‌ها به‌خوبی تنظیم شده است و وضعیت باتری مناسبی دارند نیازی به این کار نیست، اما بسیاری از رانندگان برحسب عادت در هنگام روشن کردن خودرو کلاچ می‌گیرند.

نکته:عموما اکثر رانندگان مبتدی، در ابتدای رانندگی شان، پای خود را بیش از حد بر روی کلاچ نگه می دارند و حتی در سرعت نیز پای خود را به صورت آهسته روی کلاچ گذاشته تا در مواقع ضروری آن را بفشارند. درواقع همین موضوع موجب درگیری صفحه کلاچ شده و در طولانی مدت شما را مجبور به تعویض صفحه کلاچ می کند. پس از تعویض دنده، پای خود را از روی پدال بردارید و هیچ وقت حین رانندگی، پای خود را روی کلاچ نگذارید. تماس اندک پای شما با پدال کلاچ، موجب کاهش عمر صفحه کلاچ می شود.

دلایل خرابی صفحه کلاچ خودرو

علت های خرابی صفحه کلاچ خودرو

علائم نشان دهنده ضعیف شدن صفحه کلاچ:

    سفت و خشک شدن پدال کلاچ و از دست دادن حالت ارتجاعی و فنری خود

    افزایش دور موتور در هنگام حرکت و افزایش نیافتن سرعت

    پله پله شدن کلاچ به دلیل خشکی و خرابی سیم کلاچ

    عقب پرت شدن سریع پا هنگام رها کردن کلاچ

    صدا دادن دنده ها هنگام جا زدن

علائم ضعیف شدن صفحه کلاچ خودرو

 

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

مشکل ترمز ماشین

مشکل: پدال ترمز با فشردن به زمین می رسد.

توضیح مشکل: با فشردن پدال ترمز، متوجه می شوید که به راحتی به زمین می رسد. ترمز نیز خیلی ضعیف عمل می کند در این حالت.

مشکلات احتمالی عبارتند از:

روغن ترمز خیلی کم است و یا وجود ندارد.

سیلندر اصلی ترمز خراب است.

در سیستم ترمز هوا محبوس شده است.

مشکل: ترمز ها به سختی خودرو را متوقف می کنند.

توضیح مشکل: فشردن پدال ترمز باعث توقف خودرو نمی شود . در هنگام ایست، ترمزها باید خیلی محکم فشرده شوند تا خودرو را ساکن نگاه دارند. اغلب برای توقف خودرو احتیاج به چند بار ترمز گرفتن است.

مشکلات احتمالی عبارتند از:

روغن ترمز خیلی کم است و یا تمام شده است.

سیلندر اصلی ترمز خراب شده است.

در سیستم ترمز هوا محبوس شده است.

لنت های ترمز خورده شده اند و یا خیس هستند.

مشکل: پدال ترمز خیلی محکم شده است

توضیح مشکل:پدال ترمز خیلی سخت شده است و ترمز گرفتن کار دشوار . این مشکل ناگهانی پدید می آید.

مشکلات احتمالی عبارتند از:

بوستر ترمز شما خراب شده است.

شیلنگ واکیوم بوستر ترمز نشت دارد و یا قطع شده است.

در یکی از شیلنگهای ترمز ، خم شدگی پدید آمده است که مشکل ساز است.

پدال ترمز به چیزی گیر می کند و خوب نمی تواند حرکت کند.

مشکل: قدرت ترمز به تدریج کم می شود.

توضیح مشکل: همه چیز خوب کار می کنید تا اینکه شما در پشت ترافیک قرار می گیرید و از ترمز زیاد استفاده می کنید . در این هنگام احساس می کنید که قدرت ترمز بتدریج کم می شود.

مشکلات احتمالی عبارتند از:

لنت هایی که برای شما نصب شده اند دارای کیفیت خوبی نیستند و باید تعویض شوند.

ترمز های شما بدلیل قفل کردن داغ شده اند.

ترمزها بدلیل اینکه چیزی صد راه رسیدن هوا به آنها شده است داغ کرده اند.

روغن ترمز کثیف شده است و یا از روغن صحیحی برای ترمز استفاده نشده است.

لنت های شما روغنی شده اند و باید تعویض شوند.

مشکل: ترمز خیلی پایین می گیرد.

توضیح مشکل: پدال ترمز خیلی پایین می گیرد و خیلی باید آن را فشار داد . ترمز خوب عمل می کند و فقط گرفتن آن خیلی پایین است. این مشکل با هر بار فشردن پدال بدتر می شود.

مشکلات احتمالی عبارتند از:

روغن ترمز کافی نیست.

مدار هیدرولیک هوا گرفته است.

لنت های ترمز خیلی خورده شده اند.

بوستر ترمز خراب است و یا سوپاپ آن نشت دارد.

روغن ترمز کثیف شده است و یا از روغن نامناسبی استفاده شده است.

مشکل: پدال ترمز خیلی نرم شده است.

توضیح مشکل: هرگاه که پدال ترمز را فشار می دهید متوجه می شوید که خیلی نرم و اسفنجی شده است . ممکن است با چند بار فشردن آن، دوباره مانند اول بشود ولی به محض بداشتن پا از روی آن مجددا نرم می شود.

مشکلات احتمالی عبارتند از:

در یکی از شیلنگهای ترمز نشت وجود دارد.

ترمز ها خیلی خورده شده اند.

در صورت خرابی کامل به باتری کار یا تعمیر کار مراجعه کنید

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

چگونه باتری بدون شارژر ، شارژ شود

چند راه برای شارژ کردن یک باطری ماشین بدون شارژر وجود دارد. محبوب ترین راه این است که باطری ماشین را به باتری  ماشین دیگروصل کنید. اگر امکانش را ندارید ، راه های دیگری برای شارژ باتری ماشین وجود دارد. مطمئنا بهترین راه شارژ باتری ماشین ، شارژ باتری ماشین با شارژر است زیرا این روش شارژ باتری ماشین امن تر و موثر است. به هر حال، اگر بخواهید بدون استفاده از یک دستگاه شارژ باطری ماشین خود را شارژ کنید، یا این که هیچ فرصتی برای خرید یا قرض گرفتن یک دستگاه شارژ ندارید، باید مراقب باشید.

قبل از هرکاری باید مطمئین شوید که باتری ماشینتان شارژش تمام شده است ، بدین منظور بهتر است باتری ماشین را تست کنید من به شما توصیه میکنم مقاله زیر را که در مورد راههای تست باتری ماشین است را بخوانید .

در کل بهترین کار این است که باتری ماشین را به باتریساز و یا باتری فروش بدهید تا آن را با شارژر مخصوص باتری ماشین شارژ نماید اگر خودتان شارژر دارید و تمایل دارید خودتان با شارژر مخصوص باتری ماشین شارژ کنید توصیه من مطالعه مقاله

اگر به این نتیجه رسیدید که باتری ماشینتان عمرش به پایان رسیده چاره ای جز خرید باتری ماشین جدید ندارید . برای خرید باتری جدید برای خودوتان قبل از هر کار یکسری اصول را رعایت کنید تا بهترین خرید را داشته باشد

چگونه باطری ماشین را در خانه بدون استفاده از شارژر شارژ نماییم

به منظور فهمیدن چگونگی شارژ باتری خودرو، باید ویژگی های اصلی باطری ماشین را بدانید که ولتاژ و ظرفیت بار باتری ماشین است . ولتاژ باتری هر وسیله نقلیه ۱۲ ولت است. ظرفیت آن ۳۵ تا 100 آمپراست که بستگی به باتری دارد  ، باتری از 35 آمپر تا ۱۰۰ آمپر و بعضی مواقع بالاتر داریم. به یک منبع تغذیه نیاز داریم که حداقل دارای ولتاژ 14 و ظرفیت 2 تا 5 آمپر است. ما همچنین باید یک دستگاه داشته باشیم که مقاومت الکتریکی خاصی ایجاد کند. شما می توانید از یک مقاومت استفاده کنید اگر مقاومت ندارید از یک لامپ 12 وات استفاده کنید. اگر مقاومت نداشته باشد، یا منبع تغذیه برای شارژ کردن باطری ماشین بدون شارژر ، احتمالا غیرممکن است. برای کنترل پروسس لازم است مولتی متر را در مدار قرار دهید. به منظور اتصال همه دستگاه ها به یک مدار الکتریکی، شما نیاز به سیم مسی، آهن لحیم کاری، یک لحیم و نوار عایق دارید.

چه به دنبال خرید شارژر باتری تمام عیار باشید و یا یک جامپ استارتر ساده ، نکات و ویژگی های مهمی وجود دارد که می توانید قبل از خرید شارژر باتری ماشین بهتر است بررسی کنید. اگر راننده معمولی هستید ، می توانید هر دو یعنی شارژر

قبل از شروع کار، مطمئن شوید که اطلاعات لازم برای شارژ باتری ماشین را دارید. در غیر این صورت ممکن است ایمنی شما به خطر میفتد و ممکن است به خودتان آسیب برسانید. اگر مهارتهای لازم را ندارید ، بهتر است یک دستگاه شارژر بخرید یا باطری اتومبیل خود را به یک مرکز تعمیر و نگهداری باتری خودرو ببرید تا آنجا باتری را شارژ نمایند. اگر خودتان میخواهید باتری را شارژ نمایید، از انجام اقدامات احتیاطی اطمینان حاصل کنید و به طور مداوم بر کنترل روند نظارت کنید زیرا هیچ محدودیتی در شارژ شدن باتری ماشین وجود ندارد و ممکن است باتری بیش از حد شارژ شود ، شارژ بیش از حد تاثیر منفی بر باتری میگذارد ، در حالی که باتری شارژ میشود گاز انفجاری درونش پخش میشود . با یک جرقه کوچک ممکن است گاز درونش منفجر شود . به همین دلیل توصیه می کنیم که یک کپسول آتش نشانی در دست داشته باشید و باطری ماشین را از وسایل اشتعال زا دور نگه دارید. اگر می خواهید باتری اتومبیل خود را در خانه شارژ نمایید ، در هیچ شرایطی نباید در اتاق که در آن قرار دارید، سیگار بکشید. لازم است به طور مداوم هوا اتاق خارج شود یعنی تهویه مناسب داشته باشد .

شارژ یک باطری اتومبیل با یک دستگاه شارژر لپ تاپ

در این مورد شما یک دستگاه شارژر (آداپتور) لپ تاپ، یک لامپ، سیم  مسی نیاز خواهید داشت. تصویر زیر طرح هایی است که نشان می دهد چگونه با استفاده از شارژر لپ تاپ خود دستگاه شارژ باتری را بسازید. برای ساخت آن، شما باید دو سیم از شارژر لپ تاپ (سیمهای مثبت و منفی) را بردارید. سیم مثبت باید داخل باشد در حالی که منفی باید خارج باشد. پس از آن، سیم منفی را به خروجی منفی باطری اتومبیل وصل می کنید. سپس، لامپ یا مقاومت را به ناحیه شکاف وصل کنید. بهتر است از مقاومت استفاده کنید زیرا شما می توانید سطح مقاومت را تغییر دهید.

نحوه شارژ کردن باطری اتومبیل در خانه بدون شارژر از شبکه 220 ولت

در اینجا یک راه دیگر برای شارژ یک باتری ماشین بدون استفاده از دستگاه شارژر مخصوص وجود دارد. این روش بسیار شبیه روش قبلی است. با این حال، چند تفاوت وجود دارد. برای وصل کردن دستگاه شارژ به یک منبع برق، نیازی به یک آداپتور نیست. این به طور مستقیم به سوکت وصل شده است. شما از یک لامپ رشته ای 220 وات به عنوان یک مقاومت استفاده می کنید. به منظور تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم شما نیاز به یک پل دیود دارید. شما می توانید طرح دستگاه و نحوه اتصال همه چیز زیر را ببینید.

افرادی که مبانی مهندسی برق را نمی دانند و تجربه کار با برق ندارند توصیه نمی شود که از دو روش قبلی برای شارژ باتری خودرو استفاده نکنند. ممکن است با انجام این کار حادثه تلخی اتفاق بیفتد منظورم منبع تغذیه سوخته، فیوزهای منفجره و باطری ماشین منفجر شده و پرت شده سمت صورتتان مواجه شوید . در کل بدانید که دو روشی که تا اینجا توضیح دادیم بسیار خطرناک میباشد . به همین دلیل ، در صورتی که از مهارت و دانش خود مطمئن نیستید، بهتر است یک دستگاه شارژر مخصوص خریداری کنید. سپس، شما قادر خواهید بود باطری ماشین خود را بدون هیچ گونه خطری برای زندگیتان شارژ نمایید .

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب مرسدس بنز

مرسدس بنز، ( Mercedes-Benz) یک شرکت خودروسازی آلمانی است که کارخانه مرکزی آن در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر اشتوتگارت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت خودروسازی مرسدس بنز که به ساخت خودرو‌های لوکس و لاکچری شهرت دارد؛ تاریخچه‌ای کهن و زیبا را در پشت سر خود پنهان ساخته است که هر کسی از آن اطلاع ندارد و یا کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نگاه به گذشته چنین شرکت خودروسازی بزرگی برایش جالب باشد.

در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ معرفی این شرکت و بررسی تاریخچه آن رفته است که پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

معرفی مرسدس بنز

مرسدس بنز، (به آلمانی: Mercedes-Benz) شرکت خودروسازی آلمانی است، که در زمینه طراحی و ساخت انواع خودرو، کامیون، اتوبوس و موتور‌های درون‌سوز، همچنین ارائه خدمات مالی (لیزینگ و بیمه اتومبیل) و نیز تعمیر خودرو فعالیت می‌کند.

کارخانه مرکزی شرکت مرسدس بنز در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر اشتوتگارت قرار دارد.

این مطلب را از دست ندهید: آخرین تغییرات قیمت محصولات مرسدس بنز در کشور

این شرکت ادامه قدیمی‌ترین سازنده خودرو‌های بنزینی در جهان، یعنی دایملر-موتورن-گیزلشافت است، که در سال ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ تأسیس شده بود. شاخه دیگر از مرسدس-بنز، کمپانی بنز آگ می‌باشد، که در سال ۱۸۸۳ توسط کارل بنز راه‌اندازی شد.

در سال ۱۹۰۰ گوتلیب دایملر درگذشت و در ۱۹۰۲ پس از انعقاد قراردادی میان ویلهلم مایباخ و امیل جلینک، شرکت دی‌ام‌جی تولید اتومبیل با برند مرسدس، که از ابتدای نام دختر جلینک، یعنی مرسدس جلینک گرفته شده بود را، آغاز کرد.

در سال ۱۹۲۶ شرکت دایملر-بنز از ادغام دو شرکت دایملر-موتورن-گیزلشافت و بنز اند سی تأسیس شد و از تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۲۶ کارخانجات دو شرکت، تولیدات خود را، با برند مرسدس بنز، به بازار عرضه کردند.

باتری های مرسدس بنز

شرکت مرسدس بنز در یکی از اطلاعیه‌های خود به نسل آینده باطری ماشین های الکتریکی خود اشاره کرد که اغلب تحت عنوان باتری‌های پسا لیتیوم_ یونی معرفی شده و در طی دهه آتی معرفی خواهد شد.

در سال ۱۹۹۸ پس از ادغام دایملر-بنز با شرکت خودروسازی آمریکایی کرایسلر و تشکیل دایملرکرایسلر آگ، این شرکت مدیریت مرسدس-بنز را در اختیار گرفت. در سال ۲۰۰۷ در پی خریداری کرایسلر، توسط شرکت مدیریت سرمایه سربروس و انحلال دایملرکرایسلر، شرکت دایملر آگ تشکیل شد.

امروزه مرسدس-بنز یکی از زیرمجموعه‌های شرکت دایملر آ. گ. به‌شمار می‌آید و همراه با آئودی و ب‌ام‌و سه خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند، که به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروسازان لوکس جهان، شناخته می‌شوند.

تاریخچه شرکت خودروسازی مرسدس بنز

مرسدس نام یک دختر اسپانیایی به معنای وقار و زیبایی است.

آن آرم جاودان در سال ۱۹۰۳ طراحی گردید، اما در سال‌های ۱۹۰۹ (دو بار)، ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ تکامل یافت تا اینکه در سال ۱۹۲۶ به یک ستاره طلایی با دایره‌ای که دور آن را محصور کرده بود مبدل گردید و تا به امروز به همین شکل و شمایل ماند.

کارل بنز در بیست و پنج نوامبر سال ۱۸۴۴ در کاسروه (یکی از شهر‌های آلمان) پا به عرصه وجود گذاشت وقتی دو ساله بود پدرش درگذشت. با وجود وضع بد مالی، مادرش امکانات آموزشی را برای او فراهم نمود. کارل بنز دبیرستان را زیر نظر ((فردیناند رتین بافر)) به پایان رساند و بعد از آن در دانشکده فنی در شهر کاسروه ادامه تحصیل داد. همزمان با تحصیل یک دوره دو ساله را در یک کارخانه فنی و مهندسی در کاسروه گذراند در مدتی که آنجا بود، کارل تجربه‌های مقدماتی را در همه زمینه‌های فنی کسب کرد. اولین تجربه کاری او، به عنوان یک طراح در ساخت یک کارخانه در شهر ((مانهایم)) بود. وی در سال ۱۸۶۸کارش را از دست داد و جذب شرکتی به نام ((Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik)) شد این شرکت بیشتر کار‌های ساختمانی و پلسازی انجام می‌داد. سپس در کارخانه ((Ben ckiser)) در وین مشغول بکار شد.

معافیت پرداخت عوارض جاده‌ای به آذربایجان

در سال ۱۸۷۱ اولین شرکت خود را در مانهایم به کمک یک مکانیک به نام آگوست ریتر تاسیس کرد و به زودی معلوم شد ریتر همکار مناسبی نیست در نهایت بنز تنها با کمک نامزدش، برتا رینگر، موفق شد بر موانعی که سد راه او شده بودند پیروز شود یکی از دلایل پیروزی او این بود که برتا جهیزیه اش را فروخت و بنز توانست سهام ریتر را خریداری کند.

در سال ۱۸۷۲ برتا و کارل ازدواج نمودند. کارل و برتا پنج فرزند به نام‌های ایگن (۱۸۷۳)، ریچارد (۱۸۷۴)، کلارا (۱۸۷۷)، تایلد (۱۸۲)، الن (۱۸۹۰) داشتند.

بین سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۷، سه مدل از این نوع خودرو‌ها را طراحی کرد. مدل اول که بنز آنرا در سال ۱۹۰۶ به موزه آلمان اهداء کرد. مدل دوم که چندین بار طراحی و بازسازی شد. مدل سوم که از چرخ‌های چوبی استفاده می‌کرد و ((برتا)) برای اولین بار با این خودرو به مسافرتی طولانی رفت.

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

باتری گرافینی

باتری جدید از گرافن برای افزایش سرعت شارژ استفاده می‌کند

سامسونگ باتری‌های جدیدی با استفاده از گرافن توسعه داده است که می‌تواند تحولی در فناوری باتری‌ محسوب شود.

انستیتوی پیشرفته فناوری سامسونگ (SAIT) ماده‌ای جدید برای استفاده در باتری‌ها توسعه داده است که از توپ‌های گرافنی (گرافن بال) ساخته شده است. این ماده سرعت شارژ باتری را تا پنج برابر نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی معمول افزایش می‌دهد. در واقع از نظر تئوری، این باتری گرافنی در ۱۲ دقیقه، صد درصد شارژ می‌شود.

تعجبی ندارد که این باتری از گرافن ساخته شده است. گرافن، این ماده‌ی دوبعدی، به سبب ترکیبی از خواص منحصربه‌فرد به‌عنوان ماده‌ای جالب و عجیب در مرکز توجه‌ قرار دارد. گرافن، مستحکم و پایدار و به‌شدت رسانا است.

پژوهشگران SAIT به مدیریت سون این هیوک، مکانیزمی توسعه داده‌اند که به آن‌ها امکان می‌دهد گرافن را با استفاده از سیلیکا (SiO2)، در فرمی سه‌بعدی (مانند پاپ کورن) سنتز کنند.

در این تکنیک، گرافن به لایه‌های محافظ آند و مواد کاتد در باتری‌های لیتیوم یونی اضافه می‌شود.

 

گرافن

ماده‌ی جدید سامسونگ می‌تواند کشفی بزرگ در فناوری باطری ماشین باشد که بسیاری مدت‌ها است که در انتظار آن هستند؛ چرا که برای دهه‌ها است که فناوری باتری تغییر چندانی نداشته است.

باتری‌های لیتیوم یونی، انرژی مورد نیاز بسیاری از وسایل ما، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا وسایل نقلیه الکتریکی را تأمین می‌کنند. باتری‌ها نقشی اساسی در بازسازی شبکه‌ی انرژی دارند.

مقاله‌های مرتبط:

    تایید شد: الکترون‌های جریان یافته در گرافن به شدت ابررسانا هستند

    پاوربانک ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مبتنی بر گرافن در ۱۰ دقیقه کاملا شارژ می‌شود

ظرفیت بیشتر و شارژ سریع‌تر، دو مشخصه‌ای هستند که برای بهبود باتری‌های کنونی نیاز داریم.

باتری‌هایی که از گرافن ساخته می‌شوند، به‌غیر از شارژ سریع‌تر، می‌توانند در دماهایی مانند ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد پایدار باقی بمانند. این موارد در مقاله‌ای که پژوهشگران SAIT در ژورنال Nature Communications  منتشر کرده‌اند، ذکر شده است. سامسونگ می‌گوید این پایداری دمایی برای وسایل نقلیه‌ی الکتریکی ضروری است.

این هیوک می‌گوید:

    پژوهش ما، سنتز کامپوزیت چندمنظوره‌ی گرافن را در حجم بالا و قیمتی منطقی امکان‌‌پذیر می‌کند. هم زمان، ما قادر خواهیم بود قابلیت‌های باتری‌های لیتیوم یونی را در بازار رو به رشد گوشی‌ هوشمند و وسایل نقلیه‌ی الکتریکی بهبود دهیم. تعهد ما بررسی و توسعه‌ی مداوم فناوری دوم باتری با توجه به روندهای موجود است.

 

باتری جدید از گرافن برای افزایش سرعت شارژ استفاده می‌کند

سامسونگ باتری‌های جدیدی با استفاده از گرافن توسعه داده است که می‌تواند تحولی در فناوری باتری‌ محسوب شود.

انستیتوی پیشرفته فناوری سامسونگ (SAIT) ماده‌ای جدید برای استفاده در باتری‌ها توسعه داده است که از توپ‌های گرافنی (گرافن بال) ساخته شده است. این ماده سرعت شارژ باتری را تا پنج برابر نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی معمول افزایش می‌دهد. در واقع از نظر تئوری، این باتری گرافنی در ۱۲ دقیقه، صد درصد شارژ می‌شود.

تعجبی ندارد که این باتری از گرافن ساخته شده است. گرافن، این ماده‌ی دوبعدی، به سبب ترکیبی از خواص منحصربه‌فرد به‌عنوان ماده‌ای جالب و عجیب در مرکز توجه‌ قرار دارد. گرافن، مستحکم و پایدار و به‌شدت رسانا است.

پژوهشگران SAIT به مدیریت سون این هیوک، مکانیزمی توسعه داده‌اند که به آن‌ها امکان می‌دهد گرافن را با استفاده از سیلیکا (SiO2)، در فرمی سه‌بعدی (مانند پاپ کورن) سنتز کنند.

در این تکنیک، گرافن به لایه‌های محافظ آند و مواد کاتد در باتری‌های لیتیوم یونی اضافه می‌شود.

 

گرافن

ماده‌ی جدید سامسونگ می‌تواند کشفی بزرگ در فناوری باطری ماشین باشد که بسیاری مدت‌ها است که در انتظار آن هستند؛ چرا که برای دهه‌ها است که فناوری باتری تغییر چندانی نداشته است.

باتری‌های لیتیوم یونی، انرژی مورد نیاز بسیاری از وسایل ما، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا وسایل نقلیه الکتریکی را تأمین می‌کنند. باتری‌ها نقشی اساسی در بازسازی شبکه‌ی انرژی دارند.

مقاله‌های مرتبط:

    تایید شد: الکترون‌های جریان یافته در گرافن به شدت ابررسانا هستند

    پاوربانک ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مبتنی بر گرافن در ۱۰ دقیقه کاملا شارژ می‌شود

ظرفیت بیشتر و شارژ سریع‌تر، دو مشخصه‌ای هستند که برای بهبود باتری‌های کنونی نیاز داریم.

باتری‌هایی که از گرافن ساخته می‌شوند، به‌غیر از شارژ سریع‌تر، می‌توانند در دماهایی مانند ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد پایدار باقی بمانند. این موارد در مقاله‌ای که پژوهشگران SAIT در ژورنال Nature Communications  منتشر کرده‌اند، ذکر شده است. سامسونگ می‌گوید این پایداری دمایی برای وسایل نقلیه‌ی الکتریکی ضروری است.

این هیوک می‌گوید:

    پژوهش ما، سنتز کامپوزیت چندمنظوره‌ی گرافن را در حجم بالا و قیمتی منطقی امکان‌‌پذیر می‌کند. هم زمان، ما قادر خواهیم بود قابلیت‌های باتری‌های لیتیوم یونی را در بازار رو به رشد گوشی‌ هوشمند و وسایل نقلیه‌ی الکتریکی بهبود دهیم. تعهد ما بررسی و توسعه‌ی مداوم فناوری دوم باتری با توجه به روندهای موجود است.

 

 

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

تاریخچه BMW

همشهری سرنخ: شرکت بی ام دبلیو بدون شک یکی از مشهورترین شرکت ها در عرصه خودروسازی است که شهرتی جهانی دارد. اگرچه شهرت و آوازه بی ام دبلیو بیشتر به دلیل تولید اتومبیل های اسپرت با طراحی های خاص و زیباست که خصوصا در چند دهه اخیر وارد بازار شده اند اما این شرکت تاریخچه ای 90 ساله دارد و نمونه های اولیه خودروهای آن هنوز هم از شاهکارهای صنعتی محسوب می شوند.

در واقع آنچه که امروز به عنوان شرکت بی ام دبلیو در جهان شناخته می شود سابقه ای طولانی در این زمینه دارد که فعالیتش را با تولید قطعات موتورهای هوایی در سال 1917 در آلمان آغاز کرداما مغز متفکر و موسس این شرکت بزرگ و پرآوازه کیست؟! این شرکت از کجا و چگونه به اینجا رسیده؟ و چطور به یکی از غول های صنعت خودروسازی تبدیل شده است؟

عشق هواپیما و تاسیس کمپانی صنایع موتوری راپ

بی ام دبلیو در واقع کوتاه شده عبارت Bayerische Motoren Werke AG است که معنای صنایع موتوری باواریا (بایرن) را می دهد.

دفتر مرکزی این شرکت در مونیخ قرار دارد و هم اکنون در زمینه تولید خودروهای سواری و موتورسیکلت فعالیت دارد اما این شرکت فعالیت های خود را با تولید قطعات موتور هواپیما آغاز کرد و تا 12 سال بعد از آن، خبری از ساخت اتومبیل و خودرو در شرکت نبود.

در واقع، اولین قدم های تاسیس شرکت به سال 1913 برمی گردد، یعنی زمانی که کارل فریدریش راپ از اهالی بایرن که در مورد مهندسی هواپیما مطالعات و دانشی داشت در یک کارگاه کوچک شروع به ساخت قطعات هواپیما کرد.

کارل پیش از این تا سال 1912 در دو شرکت خودروسازی زوست و دایملر بنز مشغول به کار بود و تجربه ای که در این زمینه داشت بعدها به کارش آمد وموفقیتی برایش به همراه آورد که شرکت او را در جهان به یکی از پرآوازه ترین شرکت های خودروسازی تبدیل کرد اما علاقه اولیه کارل مهندسی هواپیما بود، برای همین دست به کار شده و در راه طراحی هواپیما و تولید قطعات این پرنده های آهنی قدم گذاشت.

کارل به دنبال تولید قطعات اولیه هواپیما در کارگاه کوچکش، با «جوزف ویرت» آشنا شد و با حمایت های ویرت که یکی از سیاستمداران آن زمان بود، شرکتی تاسیس کرد و تا سال 1916 به تولید قطعات موتور هواپیما ادامه داد و سرانجام در این سال تصمیم گرفت تجارتش را توسعه بدهد اما برای این کار به مشکلات مالی خورد و از شرکت جدا شد.

 اما او که عاشق هواپیما بود دست بردار نبود و یک بار دیگر با حمایت های یکی از دوستانش، شرکتی کوچک به نام صنایع موتوری راپ را در حومه مونیخ تاسیس کرد. یک سال گذشت و در سال 1917 شرکت کوچک تولیدکننده قطعات موتورهای هوایی راپ برای توسعه و گسترش کار خود با شرکت بی اف دبلیو ادغام شد و شرکت بی ام دبلیو که ما می شناسیم شکل گرفت.

کارل و همکارانش در شرکت جدیدالتاسیس بی ام دبلیو همچنان به کار تولید قطعات هواپیما مشغول بودند و تجارت نسبتا موفقی داشتند، سال 1918 بی ام دبلیو هواپیمای دوباله ای طراحی و تولید کردکه سرعتی بسیار باورنکردنی داشت.

بعد از طراحی این هواپیما بی ام دبلیو روز به روز شهرت بیشتری در زمینه تولید هواپیما به دست می آورد و تقاضا برای هواپیماها و موتورهای هوایی این شرکت روز به روز بیشتر می شد به طوری که با آغاز جنگ جهانی اول، این شرکت حرف اول را در تولید قطعات موتورهای هوایی میان شرکت های آلمانی می زد و از شهرت بالایی برخوردار بود.

تولد اولین اتومبیل

تاریخ تولد اتومبیل در کمپانی بی ام دبلیو به سال 1928 برمی گردد. در پاییز این سال شرکت بی ام دبلیو یک کارخانه کوچک آلمانی به نام «فاقزوگ فابریک آیسناخ» را که در زمینه تولید موتور سیکلت و وسایل نقلیه موتوری کوچک فعالیت داشت، با پرداخت مبلغی نه چندان هنگفت به مالکیت خود درآورد.

کارخانه فابریک آیسناخ، خوردوهای کوچک و ابتدایی تولید می کرد که دیکسی نام داشتند و بر پایه خودروی آستین 7 و تحت لیسانس شرکت موتور آستین ساخته می شدند. با مستقر شدن عوامل بی ام دبلیو در محل این کارخانه، کار تولید اتومبیل های دیکسی متوقف شد، اما ایده ای در ذهن راپ و همکارانش جرقه زد و آنها با کمک گرفتن از مجوز این کارخانه، تولید اتومبیل جدیدی را آغاز کردند و نخستین خودروی شرکت بی ام دبلیو با نسخه به روز شده دیکسی و به نام بی ام دبلیو دیکسی 3 به بازار آمد.سال 1930 اصلاحاتی روی ساختار و بدنه دیکسی 3 صورت گرفت، سیستم ترمز آن بهبود داده شد و هر چهار چرخ، مجهز به سیستم ترمز شدند ودر قسمت هایی از بدنه نیز از فولاد استفاده کردند که باعث شد پایداری و استقامت اتومبیل بالا برود.

همان سال،دیکسی 3 در مسابقات اتومبیلرانی هم شرکت داده شد و توانست اولین موفقیت های خود را به دست آورد، پیروزی در مسابقات و تقاضای زیاد برای تولید دیکسی 3 باعث شد تا مهندسان شرکت بی ام دبلیو وارد مرحله جدیدی شده و فناوری ساخت این اتومبیل را گسترش داده و به سمت طراحی و تولید اتومبیل های اسپرت و مسابقه ای و لوکس پیش بروند.

برای بی ام و چه مارک باطری ماشین ی مناسب است؟

با توجه به این که باطری فابریک بی ام و آلمانی است و در ایران موجود نمیباشد بهتر است

از نوع باطریهای اتمی کره ای برند دلکور باطری و یا هیوندای باطری استفاده شود.مانند پوما چیتا شارک هگزا این باطریها دارای طول عمر زیاد و کیفیت مناسبی هستند.

 

طول عمر. مفید باتری بی ام و چه مدت است؟

عمر مفید باطری بستگی به نوع عملکرد دینام و سیستم بر ق خودرو و مصرف کننده های برقی ماشین دارد ولی چون باطریهای بی ام دبلیو اکثرا آمپرشان بالاست عمر بیشتری میکنند حدودا چهار سال. مسئله دیگری که بر طول عمر باطری ماشین اثر میگذارد نوع آب و هوا و شرایط جوی است.باطری در گرمای زیاد زودتر از بین میرود.و بهتر است از عایق باطری استفاده شود.

برای بی ام و باطری اسیدی بهتر است یا باطری اتمی؟

باطریهای اتمی چون عمر بیشتری نسبت به باطریهای اسیدی دارند همچنین آلودگی کمتری تولید میکنند و نیاز به کنترل و نگهداری ندارند قطعا باطری مناسبتری بر ای بی ام و میتوانند باشند.

تعویض باتری ماشین چه موقع است؟

هر گاه ماشین پس از مدتی خوابیدن استارت نزد باطری خراب است و باید تعویض شود.

صدای تق تق استارت در هنگام استارت زدن.

هر گاه بر ق پشت آمپر قطع میشود

پس از بررسی سرباطری و تمیز کردن آنها باطری را چک کنید.

با مشاهده علائم فوق باید نسبت به تعویض باطری بی ام دبلیو اقدام کنید.

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

عمر باتری های خودروی برقی

عمر باتری جزو مباحث مهمی است که در یک دهه گذشته همواره پیرامون خودروهای الکتریکی مطرح بوده؛ شرکت نیسان به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی چنین مدل هایی، امیدوار است سرانجام به همه تردیدهای موجود پایان داده و برای همیشه این مساله را حل و فصل کند.

پس از بررسی داده های بدست آمده از هاچ بک برقی لیف، نیسان به این نتیجه رسیده عمر باتری ها از عمر خودروها فراتر بوده و 10 الی 12 سال دیگر به حیات خود ادامه می دهند.

آنطور که فرانسیسکو کارانزا (Francisco Carranza) مدیر بخش خدمات انرژی رنو-نیسان در مصاحبه اخیر خود گفته، از سال 2011 تاکنون بیش از 400 هزار دستگاه لیف در اروپا به فروش رسیده و کمپانی نیسان از همان ابتدا بر فاکتورهای مهمی نظیر الگوهای شارژ و میزان افت کارایی باتری ها نظارت داشته است.

داده های نیسان حکایت از آن دارند باتری های نصب شده روی مدل لیف تا 22 سال عمر می کنند، حال آنکه عمر متوسط یک خودرو حدود 10 سال است. اگر چه افت کارایی باتری ها امری اجتناب ناپذیر است، اما این اتفاق به مرور رخ داده و زمان زیادی طول می کشد تا یک باتری به دلیل از دست دادن بخش قابل توجهی از ظرفیت بلا استفاده شود.

عمر بالای باتری خبری خوب برای دارندگان مدل های برقی محسوب می شود، ولی در عین حال یک سوال دیگر در ذهن ایجاد می کند و آن اینکه با پایان یافتن عمر خودرو، چه بر سر باتری هایی که هنوز کارایی دارند، خواهد آمد؟

همانطور که پیشتر به اطلاعتان رسانده ایم، نیسان کاربردها یا به بیان خود "حیات ثانویه" را برای باتری های مستعمل متصور شده است. در حیات ثانویه این باتری ها از خودروها جدا شده و نقش یک منبع انرژی یا پاور بانک را ایفا می کنند.

در همین راستا سال گذشته شرکت نیسان توانست با ترکیب 148 باتری کهنه و نوی متعلق به لیف، روشنایی یک استادیوم فوتبال در آمستردام را تامین کند. همچنین خودروساز ژاپنی با همکاری کمپانی OPUS کمپر مفهومی X Concept را معرفی کرد که در آن از باتری مستعمل نسل اول لیف به منظور ذخیره سازی انرژی کمک گرفته شده بود.

جهان به سمت بهره برداری حداکثری از منابع انرژی تجدیدپذیر مثل باد و تابش خورشید می رود. در حال حاضر بخشی از انرژی تولید شده توسط توربین های بادی یا پنل های خورشیدی به دلیل عدم ذخیره سازی هدر می رود. برای جلوگیری از این کار می توان انرژی اضافی را در باتری ها ذخیره سازی کرده و در مواقع لازم بهره برداری نمود.

نیسان مشغول تست ایده دیگری است که در آن باتری های کارکرده برای تنظیم بار شبکه استفاده می شوند. در این ایده در زمان هایی که میزان مصرف برق شهری کم است، باتری ها الکتریسیته اضافی را ذخیره سازی کرده و در ساعات اوج مصرف به شبکه باز می گردانند. به گفته نیسان چنین کاری از تحمیل فشار زیاد به شبکه و افزایش استهلاک زیرساخت ها پیشگیری می کند.

ژاپنی ها ایده مشابهی را با همکاری کمپانی ایتالیایی Enel در دانمارک اجرا می کنند. در این طرح پایلوت مالکین خودروهای برقی می توانند بصورت داوطلبانه ثبت نام نموده و در ازای اجاره دادن باتری اتومبیل خود تا 1300 یورو درآمدزایی کنند.

کاربردهای جدیدی که برای باطری ماشین های برقی ترسیم شده اند، علاوه بر مالکین، امکان درآمدزایی را برای خودروسازان و نمایندگی ها نیز فراهم می کنند. با توجه به اینکه خودروهای الکتریکی در مقایسه با مدل های درون سوز هزینه نگهداری کمتری دارند، میزان درآمد نمایندگی ها با افت روبرو خواهد شد.

آقای کارانز بر این باور است به لطف باتری ها اشکال نوینی از درآمدزایی بوجود آمده و نمایندگی ها می توانند از این طریق کاهش درآمدهای ناشی از حذف سرویس مدل های بنزینی و دیزلی را جبران کنند.

ناگفته نماند به غیر از نیسان، شریک فرانسوی این کمپانی یعنی رنو نیز به دنبال کشف پتانسیل های بالقوه برای باتری اتومبیل های الکتریکی بوده و در پروژه ای آزمایشی، برق دو جزیره را از این راه تامین می کند. جنرال موتورز، تویوتا و هیوندای هم هر کدام مشغول انجام تحقیقات خود در این باره هستند.

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل بحث مربوط به باتری و شارژ کردن آن‌ها می‌باشد، باتری اکثر گجت‌های امروزی غیر قابل جداشدن است و این بدین معناست که باید بیش از قبل به فکر مراقبت از باتری دستگاه خود باشید، باتری‌هایی که در دیوایس‌ها امروزی استفاده می‌شود معمولا از نوع لیتیوم یونی (Li-ion) می‌باشد، بحث‌های ضد و نقیض بسیاری در مورد افزایش طول عمر اینگونه باتری‌ها وجود دارد، برخی می‌گویند بهتر است اجازه دهیم باتری تا انتها خالی شده و سپس آن‌را به طور کامل شارژ کنیم، عده‌ای دیگر معتقدند بهتر است اجازه ندهیم شارژ باتری تا انتها تخلیه شود و همچنین نباید مجددا آن‌را تا انتها و به طور کامل شارژ کرد، در ادامه با همیار آی‌تی همراه باشید تا باهم دلیل علمی و منطقی این امر را بررسی کرده و ببینیم چگونه می‌توان طول عمر باتری لیتیوم یونی را افزایش داد.

در گذشته نحوه‌ی شارژ دستگاه‌ها به چه صورتی بود؟

چند سال قبل اگر قصد خرید تلفن همراه جدیدی را داشتید فروشنده به شما می‌گفت برای اولین بار دستگاه خود را به مدت ۸ ساعت به شارژ متصل کنید، دلیل این امر این بود که در گذشته از باتری‌های نیکل کادمیوم در گجت‌ها استفاده می‌شد و باید برای بازشدن تمام سلول‌ها باتری در ابتدا آن‌را به مدت ۸ ساعت در وضعیت شارژ قرار میدادید.

همچنین به شما توصیه می‌شد اجازه دهید باتری دستگاه تا انتها تخلیه شود و سپس آن را به طور کامل شارژ کنید، این مورد برای باتری‌های قدیمی (نیکل کادمیوم) صحیح بود اما امروزه در اکثر دستگاه‌ها از باتری‌های جدیدتر (لیتیوم یونی) استفاده می‌شود، این باتری‌ها از لحاظ ساختار کاملا متفاوت از باتری‌های نیکلی هستند، بنابراین نحوه‌ی نگهداری و شارژ آن‌ها نیز کاملا متفاوت است، در ادامه نحوه‌ی نگهداری و شارژ صحیح باتری دستگاه‌های امروزی را با هم بررسی می‌کنیم.

بررسی کنید باتری دستگاه شما چه نوعی است؟

اکثر دستگاه‌های امروزی از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند، بنابراین اگر دیوایس خود را به تازگی خریداری کرده‌اید تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که باتری مورد استفاده در آن از نوع لیتیوم یون است، اما برای اطمینان بیشتر می‌توانید باتری دستگاه را خارج کرده و اطلاعات نوشته شده روی آن را مطالعه کنید، اگر به واژه Li-ion یا Lithium-ion برخورد کردید بنابراین باتری دستگاه شما از نوع لیتیوم یون است، اگر باتری دستگاه شما غیرقابل جداشدن است می‌توانید با کمک نرم‌افزارهای بررسی دستگاه به نوع باتری پی ببرید، هرچند اگر دستگاه خود را به تازگی تهیه کرده‌اید این اطمینان را به شما می‌دهیم که باتری شما از نوع لیتیوم یون است و می‌توانید با خیال راحت به توصیه‌های زیر عمل کنید:

۱. اجازه ندهید باتری دستگاه کاملا تخلیه شود!

لازم نیست صبر کنید تا شارژ دستگاه شما صفر شود، شما هرگاه بخواهید می‌توانید دستگاه خود را به شارژ متصل کنید.

باتری‌های لیتیوم یونی سیکل شارژ و دشارژ مشخصی دارند، این جمله بدین معناست که شما می‌توانید ۳۰۰ تا ۵۰۰ مرتبه باتری را از ۰ تا ۱۰۰ شارژ کنید و پس از آن عمر مفید باتری دستگاه شما به پایان میرسد، جدول زیر سیکل دشارژ باتری را در حالت‌های مختلف نشان می‌دهد:

جدول بالا را اینگونه توصیف می‌کنیم:

این جدول به ما نشان می‌دهد اگر باتری را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید، سیکل دشارژ آن حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ بار خواهد بود، اگر آن‌را به میزان ۵۰ درصد شارژ کنید سیکل دشارژ برابر ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ بار خواهد شد یا مثلا اگر باتری را به اندازه‌ی ۱۰ درصد شارژ کنید سیکل دشارژ برابر ۳۷۵۰ تا ۴۷۰۰ خواهد بود و .

شاید با دیدن این ارقام پیش خود فکر کنید در نهایت فرقی ندارد باتری به چه صورتی شارژ شود (مثلا یک بار شارژ ۱۰۰ درصد برابر دو شارژ ۵۰ درصدی است) اما اگر اعداد و ارقام بالا را در قالب نمودار رسم کنید یک منحنی خواهید دید (و نه یک خط مستقیم) این بدین معناست که درصد متفاوت شارژ نسبت یکسانی با سیکل دشارژ نداشته و در بازه‌ی خاصی بهترین بازده را خواهد داشت.

به بیان دیگر بهترین حالت در جدول فوق، زمانی است که حاصل‌ضرب تعداد دفعات شارژ در درصدی از ظرفیت که استفاده شده، در مقدار حداکثر خود باشد، به عنوان مثال شارژ ۲۵ درصدی از ۵۰۰ برابر ظرفیت باتری بهره می‌برد (۰.۲۵*۲۰۰۰=۵۰۰) و در این مورد دشارژ ۵۰ درصدی حداقل از ۶۰۰ برابر ظرفیت باتری استفاده می‌کند که رقم بسیار خوبی است.

بنابراین بهتر است تلفن همراه یا تبلت خود را هنگامی که شارژ آن به حدود ۴۵٪ رسید به شارژ متصل کنید، این امر برای لپ‌تا‌پ‌ها حدود ۷۵٪ است (یعنی هنگامی که شارژ لپ‌تاپ شما به ۷۵٪ رسید بهتر است آن‌را به شارژ متصل کنید

حال این سوال پیش می‌آید، باتری را تا چه حد شارژ کنیم؟ به طور ۱۰۰ درصد یا کمتر؟

۲. باتری لیتیوم یونی دستگاه خود را به طور کامل شارژ نکنید!

اگر مجددا به جدول بالا توجه کنید درمیابید که شارژ ۱۰ درصدی نیز بهینه نیست، بهترین کار این است که اجازه ندهید شارژ باتری دستگاه شما به بیش ۸۵٪ مقدار خود برسد، به بیان دیگر هنگامی که شارژ دستگاه شما به ۸۵٪ رسید بهتر است آن را از شارژر جدا کنید، همچنین به هیچ وجه باتری دستگاه خود را در وضعیت ۱۰۰٪ در شارژ رها نکنید (از شب تا صبح دستگاه را به شارژر متصل نکنید!)

نتیجه‌ی کلی که از توضیحات بالا می‌گیریم این است:

بهترین وضعیت برای باتری دستگاه شما این است که میزان شارژ آن بین ۴۵ تا ۸۵ درصد در نوسان باشد، هنگامی که شارژ باتری دستگاه به ۴۵٪ رسید آن را به شارژر متصل کرده و هنگامی که به ۸۵٪ رسید شارژر را جدا کنید!

این روش شارژ کردن به شما کمک می‌کند، تا باتری دستگاه بیشترین عمر مفید خود را داشته باشد و تا مدت زیادی با بهترین کیفیت خود کار کند.

باتری‌های پیشرفته‌ی امروزی یک ویژگی مهم دارند و آن این است که می‌توانند مدت زمان شارژ را تخمین بزنند، به همین علت برای کالیبره کردن باتری به شما توصیه می‌کنیم هر ماه یکبار باطری ماشین خود را از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید (اجازه دهید شارژ باتری تا انتها تخلیه شود و سپس به طور کامل آن را پر کنید) هرچند این کار برای عملکرد باتری مفید نیست اما باید برای کالیبره کردن باتری آن‌را انجام دهید تا باتری دستگاه بتواند به درستی مدت زمان شارژ را تخمین بزند.

۳. اجازه ندهید دمای باتری دستگاه بیش از حد افزایش یابد!

دمای بالا قاتل باتر‌های لیتیوم یونی است، لطفا به جدول زیر توجه کنید:

همانگونه که مشاهده می‌کنید با افزایش دمای باتری ظرفیت آن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، مثلا اگر باتری شما به صورت مداوم در دمای ۶۰ درجه قرار گیرد تنها پس از ۳ ماه ظرفیت آن به ۶۰ درصد مقدار کلی خود خواهد رسید و عملا پس از ۱ سال عمر باتری دستگاه شما به اتمام خواهد رسید!

البته همانطور که دمای بالا به باتری دستگاه آسیب می‌رساند، دمای پایین نیز می‌تواند به باتری آسیب بزند ولی معمولا هیچگاه دمای دستگاه آنقدری کاهش نمیابد که باعث صدمه زدن به باتری شود، از این رو به شما توصیه می‌کنیم بیشتر مراقب افزایش دمای باتری دستگاه خود باشید.

در مورد دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ‌ها می‌توانید هنگامی که دستگاه به شارژ متصل است باتری آن را جدا کنید و یا در هنگام شارژ از استندهای خنک کننده برای لپ‌تاپ خود استفاده کنید.

در مورد تلفن‌های همراه و تبلت‌ها نیز به شما توصیه می‌کنیم در صورت امکان از کیف‌های پلاستیکی یا چرمی استفاده نکنید (زیرا عایق حرارتی بوده و باعث گرم شدن بیشتر دستگاه می‌شوند)

در مورد تلفن‌های همراه و تبلت‌ها شدیدا به شما توصیه می‌کنیم در هنگام شارژ به هیچ وجه با دستگاه خود کار نکرده و در صورت امکان آن را خاموش کنید، کار کردن با دستگاه بار پردازشی برای پردازنده به همراه خواهد داشت که باعث گرم‌شدن پردازنده می‌شود، که این امر در نهایت منجر به افزایش دمای باتری خواهد شد، بنابراین بهتر است در هنگام شارژ شدن دستگاه، آن را به حال خود رها کرده و با آن کار نکنید.

۴. ولتاژ شارژ دستگاه خود را کنترل کنید!

ظرفیت سلول‌ باتری‌های لیتیوم یونی در حدود ۳.۷v می‌باشد، ولتاژ اینگونه باتری‌ها با کاهش شارژ افت پیدا می‌کند، همچنین اگر باتری دستگاه تا انتها پر باشد، ولتاژ سلول‌ها می‌توانند تا ۴.۲v نیز افزایش یابند، نکته‌ی مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که باید سعی کنید باطری ماشین خود را با ولتاژ پایین شارژ کنید، به جدول زیر توجه کنید:

این جدول به ما نشان می‌دهد ولتاژ بالاتر (۴.۲v) از کل ظرفیت باتری استفاده می‌کند ولی ولتاژ کمتر (۳.۹۲v) تنها از ۷۵٪ ظرفیت باتری استفاده می‌کند، هر چند با مشاهده‌ی این ارقام به نظر می‌رسد شارژ با ولتاژ بالا ظرفیت بیشتری به ما میدهد، اما باید بدانید این تفاوت ۲۵ درصدی می‌تواند عمر باتری دستگاه شما را تا ۸ برابر کاهش دهد، استفاده از شارژری با ولتاژ و آمپر بالاتر هرچند می‌تواند باتری دستگاه شما را سریع‌تر شارژ کند، اما طول عمر مفید آن را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بنابراین به شما توصیه می‌کنیم از شارژر اصلی دستگاه خود که توسط شرکت سازنده به همراه دستگاه به شما داده شده استفاده کنید و به هیچ وجه دستگاه خود را با شارژرهای غیر استاندارد شارژ نکنید!

۵. عدم استفاده از تکنولوژی شارژ سریع!

در تکنولوژی شارژ سریع (Quick Charge) به جای استفاده از ولتاژ معمولی ۵v از ولتاژ بالاتر مثل ۹v استفاده می‌شود، هرچند این شارژر می‌تواند به همراه دستگاه به شما ارائه شود، اما بهتر است به جای آن از شارژرهای معمولی استاندارد (متناسب با شرکت سازنده‌ی دستگاه خود) استفاده کنید و تا حد امکان دستگاه خود را به صورت سریع شارژ نکنید، در حال حاضر استفاده از تکنولوژی شارژر سریع می‌تواند طول عمر مفید باتری دستگاه شما را کاهش دهد، علاوه بر این شارژ سریع دمای باتری را افزایش داده و این مورد نیز خود به کاهش ظرفیت باتری دستگاه منجر خواهد شد، توصیه‌ی ما این است که در صورت امکان دستگاه خود را به آرامی شارژ کرده و اصلا برای شارژ شدن آن عجله نکنید!

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

چگونه ماشینی که روشن نمی شود را روشن کنیم؟ چگونه عمل باتری به باتری را صحیح انجام دهیم؟ حتما شما هم گهگاه و یا حداقل یکبار پشت خودروی خود نشسته اید و هنگام استارت زدن متوجه شده اید که خودروی شما روشن نمی شود. اما حال چاره چیست. حتما می دانید که این مشکل عمدتا از ناحیه باتری خودرو ناشی می شود و یکی از بهترین راه حل ها عمل باتری به باتری است تا خودرو روشن و باتری مجدد شارژ شود. اما روش صحیح و بدونه آسیب این روش چیست؟

 قبل از اینکه به سراغ روش صحیح برویم باید مطمئن شویم که این مشکل از ناحیه باتری ناشی شده است و نه جای دیگر. پس از اینکه با انجام روش ها و تکنیک های زیر شما کاربران سایت هاو کن یو متوجه شدید که واقعا باتری مشکل شماست، سپس می توانید روش های صحیح را در ادامه برررسی کنید.

مطمئن شوید مشکل از باتری است

دلیل روشن نشدن خودرو و یا استارت خوردن و روشن نشدن چیست؟ اگر با این موضوع آشنا باشید با همان استارت اول مشکل را خودتا کشف خواهید کرد، اگر که نه چراغ های خودرو را روشن کنید، آیا شدت نور آن ها طبیعی است یا ضعیف شده است، اگر که نور آن ها کمی ضعیف شده است و قدرت قبل را ندارند حال شما تقریبا مطمن هستید که مشکل از باتری است ولی اگر اینچنین نیست باتری شما قدرت کافی را دارد و باید پیگیر مشکل در جایی دیگر باشید.

    سویچ را بچرخانید و ببینید که اصلا چراغ های داخلی و داشبورد روشن می شوند یا خیر، حتی در ضعیف ترین باتری ها هم با نور بسیار اندک قادر خواهید بود چراغ ها را ببینید. اگر کلا مطمئن هستید هیچ چراغی روشن نمی شود آنوقت شما کاربران سایت هاو کن یو باید بدانید که احتمالا مشکل از سویچ است.

    آیا هنگام استارت زدن خودرو سعی در روشن شدن دارد و این اتفاق نمی افتد و یا در همان ابتدای استارت زدن سریع قطع می شود؟ اگر در همان ابتدای کار سریع قطع می شود مشکل شما باتری نخواهد بود

حال که مطمئن شدید مشکل از باطری ماشین است شما برای راه اندازی و شارژ باتری نیاز به انجام عمل باتری به باتری کردن خودرو دارید. برای این کار یک خودروی سالم را باید به خودروی خود نزدیک کنید بهترین روش نزدیک کردن از روبه رو است، همچنین می توانید از طرفینی که باتری خودرو ها به یکدیگر نزدیک تر هستند این کار را انجام دهید.

    با دقت قطب های مثبت و منفی هر دو باتری را مشخص کنید. معمولا بر روی سرباتری و یا کنار آن ها مثبت و منفی مشخص شده است.

    بیشتر مواقع قطب مثبت قرمز رنگ است و علامت + بر سرباتری آن مشخص است.

    همچنین به صورت معمول قطب منفی مشکی رنگ است و علامت بر روی آن مشخص است.

حال که باتری ها را تا جای ممکن و البته بدون هر گرونه تماس به یکدیگر نزدیک کردید، حال زمان آن رسیده است که خودرو ها را آماده کنید. برای این کار ابتدا تمام متعلقات برقی همچون فن، بخاری، شارژر ها، رادیو وضبط، فلش، و هر تجهیزات برقی دیگر را در داخل خودرو جدا و یا خاموش کنید. همچنین خود خودرو را هم فعلا خاموش کنید.

    چنانچه خودرو ها با یکدیگر تماس داشته باشند امکان آسیب جدی به قطعات برقی و کامپیوتری هر دو خودرو بسیار بالاست. دقت کنید با یکدیگر ارتباط و یا تماسی نداشته باشند.

با اینکه با رعایت نکات و ایمنی خطر خاصی شما را تهدید نمی کند ولی بهتر است از دستکش ها زخیم هم استفاده کنید.

    حتما چک کنید باتری هیچ گونه ضرب دیدگی و یا شکستگی و نداشته باشد.

    سر باتری را در صورتی که دچار جرم شده است میبایست با یک براش فلزی خوب تمیز کنید تا تماس کامل انجام شود.

شما برای برقرار این ارتباط به دو کابل مخصوص این کار احتیاج دارید همچون باتری ها این دو کابل ها معمولا داری دو رنگ مشکی و قرمز هستند که هنگام کار اشتباه گرفته نشوند. همچنین معمولا دو عدد گیره برای در دهان گرفتن سر باتری ها بر روی هر دو سر کابل ها قرار دارد.

    در طی انجام عمل باتری با باتری باید مطمئن باشید که دو سر قرمز و مشکی هرگز با یکدیگر تماسی برقرار نمی کنند. در صورت برقرار تماس آسیب های جدی به خودرو وارد خواهد آمد.

    کابل قرمز رنگ را به سر مثبت باتری دارای مشکل متصل کنید.

    حال سر دیگر همین کابل قرمز را به سر باتری سالم متصل کنید.

    کابل مشکی را به سر منفی باتری سالم متصل کنید

    سر دیگر کابل مشکی را به قطعه فلزی از خودروی دارای باتری خراب متصل کنید.

    بهتر است این قسمت فلزی قسمتی رنگ نشده باشد که ارتباط برقرار شود این کار را با پیچ و مهره ها و نیز می توانید انجام دهید.

    مراقب باشید اضافی کابل ها اطراف پره های فن و یا نزدیک موتور خودرو نباشد.

خودروی سالم را روشن کنید و اجازه دهید برای چند دقیقه خودرو کار کند. شما می توانید کمی دور موتور را با گاز دادن بالا ببرید تا انرژی بیشتری منقل شود. با این کار و کار کردن خودرو و برقراری ارتباط طبق روش بالا کم کم باتری خالی شده اقدام به شارژ شدن می کند. خودرو را برای چند دقیقه به همین صورت رها کنید. دقت کنید در این مدت که یک الی دو دقیقه است اتصال به درستی و کامل برقرار باشد.

حال دیگر باتری مشکل دار باید شارژ شده باشد و پس از این چند دقیقه اقدام به استارت زدن باتری خودروی ناسالم بکنید تا خودرو روشن شود. چنانچه روشن نشد کمی تکان دادن و فشار هر یک از کابل ها در سر جای خود و انجام مجدد احتمالا شما را به نتیجه خواهند رساند.

حال که خودرو روشن شدو به نتیجه رسیدید باید به جدا کردن کایل ها اقدام کنید، این کار برعکس مراحل اتصال بود و دقت کنید حین جدا کردن هیچ یک از کابل ها با یکدیگر تماس نداشته باشند.

    ابتدا کابل مشکی را از قسمت فلزی خودرو جدا کنید.

    کابل مشکی را از قسمت منفی باتری سالم جدا کنید

    کابل قرمز را از قطب مثبت باتری سالم جدا کنید

    و در نهایت کابل مشکی را از باتری تازه شارژ شده جدا کنید.

    ساید متعلقات و یا کاور های باتری را مجدد در سر جای خود قرار دهید.

پس از انجام عملیات بهتر است خودروی تازه روشن شده را خاموش نکنید و با کمی فشار دادن پدال گاز روند شارز شدن باتری را سرعت ببخشید. باید این باتری به اندازه کافی شارز شود تا قدرت و توان لازم برای مجدد استارت زدن را در خود داشته باشد.

 

  • زهره حبیبی