خودرو برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری ‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند.
اولین خودروهای برقی عملی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودروهای موتور احتراقی ارزان‌، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باطری ماشین ‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلیکاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. تعداد زیادی از کشورها و دولت‌های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند.
در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی کم صداتر هستند و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند.

پیوندها
  • ۰
  • ۰

باتری گرافینی

باتری جدید از گرافن برای افزایش سرعت شارژ استفاده می‌کند

سامسونگ باتری‌های جدیدی با استفاده از گرافن توسعه داده است که می‌تواند تحولی در فناوری باتری‌ محسوب شود.

انستیتوی پیشرفته فناوری سامسونگ (SAIT) ماده‌ای جدید برای استفاده در باتری‌ها توسعه داده است که از توپ‌های گرافنی (گرافن بال) ساخته شده است. این ماده سرعت شارژ باتری را تا پنج برابر نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی معمول افزایش می‌دهد. در واقع از نظر تئوری، این باتری گرافنی در ۱۲ دقیقه، صد درصد شارژ می‌شود.

تعجبی ندارد که این باتری از گرافن ساخته شده است. گرافن، این ماده‌ی دوبعدی، به سبب ترکیبی از خواص منحصربه‌فرد به‌عنوان ماده‌ای جالب و عجیب در مرکز توجه‌ قرار دارد. گرافن، مستحکم و پایدار و به‌شدت رسانا است.

پژوهشگران SAIT به مدیریت سون این هیوک، مکانیزمی توسعه داده‌اند که به آن‌ها امکان می‌دهد گرافن را با استفاده از سیلیکا (SiO2)، در فرمی سه‌بعدی (مانند پاپ کورن) سنتز کنند.

در این تکنیک، گرافن به لایه‌های محافظ آند و مواد کاتد در باتری‌های لیتیوم یونی اضافه می‌شود.

 

گرافن

ماده‌ی جدید سامسونگ می‌تواند کشفی بزرگ در فناوری باطری ماشین باشد که بسیاری مدت‌ها است که در انتظار آن هستند؛ چرا که برای دهه‌ها است که فناوری باتری تغییر چندانی نداشته است.

باتری‌های لیتیوم یونی، انرژی مورد نیاز بسیاری از وسایل ما، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا وسایل نقلیه الکتریکی را تأمین می‌کنند. باتری‌ها نقشی اساسی در بازسازی شبکه‌ی انرژی دارند.

مقاله‌های مرتبط:

    تایید شد: الکترون‌های جریان یافته در گرافن به شدت ابررسانا هستند

    پاوربانک ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مبتنی بر گرافن در ۱۰ دقیقه کاملا شارژ می‌شود

ظرفیت بیشتر و شارژ سریع‌تر، دو مشخصه‌ای هستند که برای بهبود باتری‌های کنونی نیاز داریم.

باتری‌هایی که از گرافن ساخته می‌شوند، به‌غیر از شارژ سریع‌تر، می‌توانند در دماهایی مانند ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد پایدار باقی بمانند. این موارد در مقاله‌ای که پژوهشگران SAIT در ژورنال Nature Communications  منتشر کرده‌اند، ذکر شده است. سامسونگ می‌گوید این پایداری دمایی برای وسایل نقلیه‌ی الکتریکی ضروری است.

این هیوک می‌گوید:

    پژوهش ما، سنتز کامپوزیت چندمنظوره‌ی گرافن را در حجم بالا و قیمتی منطقی امکان‌‌پذیر می‌کند. هم زمان، ما قادر خواهیم بود قابلیت‌های باتری‌های لیتیوم یونی را در بازار رو به رشد گوشی‌ هوشمند و وسایل نقلیه‌ی الکتریکی بهبود دهیم. تعهد ما بررسی و توسعه‌ی مداوم فناوری دوم باتری با توجه به روندهای موجود است.

 

باتری جدید از گرافن برای افزایش سرعت شارژ استفاده می‌کند

سامسونگ باتری‌های جدیدی با استفاده از گرافن توسعه داده است که می‌تواند تحولی در فناوری باتری‌ محسوب شود.

انستیتوی پیشرفته فناوری سامسونگ (SAIT) ماده‌ای جدید برای استفاده در باتری‌ها توسعه داده است که از توپ‌های گرافنی (گرافن بال) ساخته شده است. این ماده سرعت شارژ باتری را تا پنج برابر نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی معمول افزایش می‌دهد. در واقع از نظر تئوری، این باتری گرافنی در ۱۲ دقیقه، صد درصد شارژ می‌شود.

تعجبی ندارد که این باتری از گرافن ساخته شده است. گرافن، این ماده‌ی دوبعدی، به سبب ترکیبی از خواص منحصربه‌فرد به‌عنوان ماده‌ای جالب و عجیب در مرکز توجه‌ قرار دارد. گرافن، مستحکم و پایدار و به‌شدت رسانا است.

پژوهشگران SAIT به مدیریت سون این هیوک، مکانیزمی توسعه داده‌اند که به آن‌ها امکان می‌دهد گرافن را با استفاده از سیلیکا (SiO2)، در فرمی سه‌بعدی (مانند پاپ کورن) سنتز کنند.

در این تکنیک، گرافن به لایه‌های محافظ آند و مواد کاتد در باتری‌های لیتیوم یونی اضافه می‌شود.

 

گرافن

ماده‌ی جدید سامسونگ می‌تواند کشفی بزرگ در فناوری باطری ماشین باشد که بسیاری مدت‌ها است که در انتظار آن هستند؛ چرا که برای دهه‌ها است که فناوری باتری تغییر چندانی نداشته است.

باتری‌های لیتیوم یونی، انرژی مورد نیاز بسیاری از وسایل ما، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا وسایل نقلیه الکتریکی را تأمین می‌کنند. باتری‌ها نقشی اساسی در بازسازی شبکه‌ی انرژی دارند.

مقاله‌های مرتبط:

    تایید شد: الکترون‌های جریان یافته در گرافن به شدت ابررسانا هستند

    پاوربانک ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مبتنی بر گرافن در ۱۰ دقیقه کاملا شارژ می‌شود

ظرفیت بیشتر و شارژ سریع‌تر، دو مشخصه‌ای هستند که برای بهبود باتری‌های کنونی نیاز داریم.

باتری‌هایی که از گرافن ساخته می‌شوند، به‌غیر از شارژ سریع‌تر، می‌توانند در دماهایی مانند ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد پایدار باقی بمانند. این موارد در مقاله‌ای که پژوهشگران SAIT در ژورنال Nature Communications  منتشر کرده‌اند، ذکر شده است. سامسونگ می‌گوید این پایداری دمایی برای وسایل نقلیه‌ی الکتریکی ضروری است.

این هیوک می‌گوید:

    پژوهش ما، سنتز کامپوزیت چندمنظوره‌ی گرافن را در حجم بالا و قیمتی منطقی امکان‌‌پذیر می‌کند. هم زمان، ما قادر خواهیم بود قابلیت‌های باتری‌های لیتیوم یونی را در بازار رو به رشد گوشی‌ هوشمند و وسایل نقلیه‌ی الکتریکی بهبود دهیم. تعهد ما بررسی و توسعه‌ی مداوم فناوری دوم باتری با توجه به روندهای موجود است.

 

 

  • ۹۸/۰۸/۰۷
  • زهره حبیبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی