خودرو برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری ‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند.
اولین خودروهای برقی عملی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودروهای موتور احتراقی ارزان‌، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باطری ماشین ‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلیکاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. تعداد زیادی از کشورها و دولت‌های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند.
در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی کم صداتر هستند و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند.

پیوندها

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

علائم خرابی باتری خودرو

باتری خودرومهمترین نقشی که باتری خودرو در برق رسانی به اجزای مختلف خودرو بر عهده دارد، تامین برق مورد نیاز استارت، برای روشن کردن اولیه خودرو است. پس اگر تا دیروز خودروی خود را به راحتی روشن می کرده اید و امروز به طور ناگهانی با باز کردن سوئیچ، هیچ اتفاقی برای خودروی شما رخ نمی دهد، یکی از دلایل آن می تواند خالی شدن باتری خودرو باشد.

خالی شدن باتری با خرابی باتری و غیر قابل استفاده شدن آن تفاوت دارد. اصولا یک باتری خراب را نمی توان به راحتی به چرخه حیات بازگرداند و دوباره از آن استفاده مطلوب را داشت. اما باتری خالی شده را می توان دوباره شارژ و به چرخه حیات برگرداند. با این حساب باید قبل از تصمیم به تعویض باطری ماشین، ابتدا نسبت به خرابی باتری، اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان از خرابی باتری، ما به شما چند راهکار معرفی خواهیم نمود که با نام علائم خرابی باتری در ادامه به شما ارائه گردیده است.

کاهش سرعت استارت و دیر روشن شدن خودرو

استارت خودرویکی از مهمترین دلایلی که نشان از ضعف باتری و رو به پایان بودن عمر آن می دهد، کاهش سرعت چرخش موتور در هنگام استارت زدن است. اگر به تازگی متوجه شده اید که روز به روز از سرعت استارت زنی خودروی شما کاسته می شود و دیگر آن سرعت قبلی را ندارد، باید آن را به عنوان یکی از علائم خرابی باتری در نظر بگیرید و برای تهیه یک باتری جدید، دست به کار شوید.

زیاد بودن عمر باتری

باتری قدیمیهر باتری، یک عمر مفید دارد و هنگامی که این عمر مفید به پایان می رسد، دیگر کارایی اولیه را نداشته و کیفیت خود را از دست می دهد. هر باتری به طور معمول بین ۲ الی ۳ سال عمر مفید دارد. اگر از زمانی که باتری خودروی خود را خریداری و آن را روی خودرو نصب کرده ای، بیش از این زمان می گذرد، یکی از علائم خرابی باتری ، می تواند همین موضوع و اتمام عمر مفید باتری باشد.

تغییر رنگ نشانگر سلامت باتری

نشانگر سلامت باتریمعمولا باتری های خودرو، یک چراغ نشانگر عمر مفید روی خود دارند که به رنگ سبز می باشد. اگر رنگ این نشانگر به سمت زر یا قرمز متمایل شود، می تواند دلیلی بر پایان عمر مفید باتری و در نتیجه کاهش عملکرد آن باشد. در این شرایط توصیه می شود پس از اطمینان از خرابی باتری خودرو، آن را تعویض کرده و با یک باتری جدید، جایگزین نمایید.

تغییر در شکل ظاهری باتری

باتری شکستهگرمای بیش از حد می تواند باعث ایجاد برآمدگی و خرابی در باتری گردد. اگر به تازگی متوجه تغییرات ظاهری در باتری شده اید، باید به پایان عمر مفید باتری خودروی خود شک کرده و آن را به عنوان یکی از علائم خرابی باتری در نظر بگیرید. گرما، ضربه، شکستگی و غیره، می تواند باعث خرابی باتری و در نتیجه کاهش عملکرد آن شود.

استارت خوردن نامرتب

علائم خرابی خودرویکی دیگر از علائم خرابی باطری ماشین می تواند استارت خوردن نامرتب خودرو باشد. اگر یک روز خودروی شما با استارت روشن و در مواقع دیگر روشن نمی شود، ممکن است این مشکل به دلیل عدم نگه داشتن شارژ در باتری باشد. به عبارت دیگر، هنگامی که خودروی شما برای مدتی روشن بوده و باتری آن کاملا شارژ می شود، پس از گذشت چند ساعت که خودرو خاموش است، به راحتی روشن خواهد شد، اما اگر مدت زمان بیشتری را خاموش بماند، دیگر خودرو با استارت روشن نمی شود.

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

باطری ماشین پرادو

آنچه که در مورد باطری تویوتا پرادو باید بدانید

باطری فابریک ماشین پرادو چند آمپر است؟

باتری فابریک پرادو۱۲ ولت و ۷۰ آمپر(۷۰۲۹) بلند چیدمان قطبها (L)

ابعاد باطری پرادو چیست؟

(طول=۲۶cm.عرض=۱۸cm.ارتفاع= ۲۳cm)

بهترین باطری برای پرادو چیست؟

باطری ۷۰ آمپر با کد (۷۰۲۹) اتمی کره ای شرکت دلکور باطری و یا اطلس باطری بهترین گزینه برای پرادو میباشد.

بهترین برند باطری ماشین سپاهان باطری هستش

طول عمر باطری پرادو چقدر است؟

عمر مفید باطری روی پرادو سه تا چهار سال است. و پس از این مدت باید نسبت به تست و یا تعویض باطری اقدام شود.

برای تویوتا پرادو باطری اسیدی بهتر است یا باطری اتمی؟

باطری اتمی به علت طول عمر بیشتر و عدم نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتر توصیه میشود.

علائم خراب شدن باطری پرادو چیست؟

۱-استارت نخوردن ماشین پرادو

۲-نیامدن برق پشت آمپر.

۳-صدای تق تق استارت در هنگام استارت زدن.

حد اکثر آمپر باطری بر ای پرادو چیست؟

باطری فابریک پرادو ۷۰ آمپر میباشد ولی در صورت نیاز و استفاده از مصرف کننده های برقی اضافه میتوان تا ۸۰ آمپر هم بر روی پرادو نصب کرد.

دینام ماشین پرادو چتد آمپر است؟

دینام این خودرو ۹۰ تا ۹۵ آمپر میباشد.

یعنی باطری تا ۹۵ آمپر را بر احتی شارژ میکند.

باطری فابریک پرادو را از کجا بخریم؟

فروشگاه باطری آرارات عرضه کننده انواع باطری فابریک برای پرادو .

۱-قیمت باتری ماشین پرادو چقدر است؟

۲-آیا باطری پرادو قطب معکوس است؟

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

باطری ماشین پرشیا چند آمپر است؟

باطری مناسب برای پژو پارس باطری ۷۴ آمپر میباشد .

توجه کنید که در زمان تعویض باطری حتما باتری ۷۴ و یا ۷۵ آمپر نصب کنید . باطری کمتر از ۷۴ آمپر مناسب پرشیا نمیباشد و طول عمر آن نیز کمتر خواهد بود.

( باطری ۶۶ آمپر طول عمر کمتری خواهد داشت)

ابعاد و حد اکثر فضا برای باطری پژو پارس چقدر است؟

بهترین باطری برای این خودرو باطری ۷۴ آمپر اتمی کره ای تولید شرکت هیوندای باطری و یا اطلس باطری کره میباشد مانند هیوندای چیتا تایگر

طول عمر باطری بر روی پژو پارس چقدر است؟

طول عمر مفید باتری بر روی این خودرو بین سه تا چهار سال میباشد .

البته عمر دقیق باطری به نحوه کارکرد دینام و استارت ماشین بستگی دارد .

حد اکثر آمپر برای باطری ماشین پژو پارس چیست؟

آمپر مناسب برای این خودرو ۷۴ آمپر میباشد ولی اگر بر روی ماشین لوازم برقی اضافه مانند سیستم صوتی نصب کرده اید میتوانید تا ۸۰ و یا ۱۰۰ آمپر هم بر روی پرشیا نصب کنید.

در غیر این صورت همان ۷۴ آمپر کافی است و نیازی به آمپر اضافه ندارد.

برای ماشین پرشیا باطری اتمی بهتر است یا باتری اسیدی؟

هر دو نوع باطری اتمی و اسیدی بر روی پرشیا نصب میشود ولی باطری اتمی به علت کیفیت بهتر و طول عمر بیشتر همچنین ایجاد آلودگی کمتر و عدم نیاز به مراقبت و نگهداری قطعا بهتر خواهد بود.

علایم خراب شدن باطری پژو پارس چیست و زمان تعویض باطری چه موقع میباشد؟

 

اگر ماشین پژو پارس پس از مدتی خوابیدن (بیش از نیم ساعت) دیگر استارت نزند احتمالا باطری خراب شده است و باید نسبت به تست و در صورت نیاز تعویض باطری اقدام کنید.

اگر ماشبن پژو پارس استارت سنگین میزند احتمالا باطری ضعیف شده است و باید حتما باطری را تست کنید و در صورت پائین آمدن ولتاژ باتری (زیر ۱۲ ولت) باطری را تعویض کنید.

اگر برق پشت آمپر ماشین پرشیا قطع شده و یا ضعیف شده است ابتدا سر باطری و فیوزها را کنترل کنید اگر مشکلی نداشت باطری را تعویض نمائید.

اگر هنگام استارت زدن صدای تق تق شنیدید و ماشین روشن نشد این هم یکی از نشانه های خراب شدن باطری است و باید فورا باطری را چک کنید .

نکاتی مهم در مورد نحوه نگهداری از باطری ماشین پرشیا

هنگامی که ماشین پژو پارس خاموش است به هیچ وجه ضبط و یا سیستم صوتی را روشن نکنید این کار باعث کاهش شدید عمر باطری میشود.

اگر ماشین پژو پارس به علت ضعیف شدن باطری روشن نمیشود برای روشن کردن ماشین فقط از روش باطری کمکی هم آمپر استفاده کنید.

اگر قصد روشن کردن ماشین بیش از ده روز را ندارید حتما سرباطری منفی را از قطب باطری جدا کنید تا باعث تخلیه باطری نشود.

اگر قصد نصب دزدگیر بر روی پژو پارس را دارید حتما از دزدگیر فابریک پرشیا با سوکتهای فابریک استفاده کنید تا به برق و باطری ماشین آسیب وارد نشود.

بهترین برند باطری ماشین :

باتری  74   آمپر سیلد سوزوکی            سازنده: شرکت سپاهان باتری                ولتاژ: 12 ولت

باتری 74 آمپر سیلد سوزوکی، یکی از  محصولات با کیفیت و خوش‌ساخت شرکت سپاهان باتری، تحت برند معتبر سوزوکی می‌باشد. باتری های سوزوکی با همکاری ژاپن و با شعار "تدبیر ژاپن، تضمین ایران" در ایران تولید و عرضه می شوند. سپاهان باتری علاوه بر دریافت نشان صنعت سبز از سازمان محیط زیست کشور دارای نشان استاندارد ملی ایران و همچنین گواهینامه های بین المللی ISO ۱۸۰۰۰، ISO ۱۴۰۰۰ و ISTS است.

 باتری های اتمی  سپاهان باتری صفحات کلسیم با تکنولوژی Expanded metal  استفاده شده است، دارای فیلتر ضد انفجار هستند، در دمای پایین قدرت استارت خوبی دارند، از تکنولوژی MF (باتری های بدون نیاز به نگهداری) استفاده می کنند، دارای چشمی برای چک کردن سطح الکترولیت و مقدار شارژ موجود هستند و در آن‌ها دشارژ خود به خودی بسیار کم اتفاق می افتد.

قیمت باطری ماشین پژو پارس

 

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

باتری سمند

باتری فابریک سمند چند آمپر است :

کارخانه ایرانخودرو بر روی خودرو های سمند باطری ۶۶ آمپر نصب میکند .

ولی در هنگام تعویض باطری شما میتوانید۷۴ آمپر یا ۹۰ آمپر روی سمند نصب کنید . سیستم برق خودرو سمند تا ۹۰ آمپر را جواب میدهد . ولی توصیه میشود زیر ۷۴ آمپر نصب نکنید . چون زودتر خراب میشود .

برای سمند کدام مارک باطری را بخریم؟

از نطر مارک و بهترین برند باطری ماشین میتوانید باطری شرکت دلکور و همین طور شرکت اطلس باطری کره که هر دو جز برنهای برتر کره میباشند را تهیه کنید .

باطریهای ایرانی هم مانند سپاهان باطری و صبا باطری از نظر کیفیت و ارائه گارانتی میتوانند مناسب ماشین شما باشد .

برای سمند باطری اسیدی بخریم یا اتمی؟

قطعا برای خودرو سمند باطری اتمی توصیه میشود. چون هم طول عمرشان بیشتر است وهم ایجاد آلودگی نمیکنند.

ماشین سمند به علت داشتن سیستم هوشمند ۲۴ ساعته و حتی هنگامی که ماشین خاموش است از باطری استفاده میشود . پس باید باطری استفاده کنید که شارژ بیشتری ذخیره میکنند . باطری ۹۰ آمپر اتمی میتواند بهترین گزینه برای سمند باشد .

کلا باطریهایی که روی خودرو های عمومی نصب میشود گارانتی کمتری دارد چون به علت استفاده شدن ماشین در اکثر اوقات شبانه روز فشار زیادی به باطری میاید و باعث داغ شدن شدید صفحات باطری میشود . و احتمال این که باطری زودتر خراب شود بسیار زیاد است . برای همین تولید کنندگان اکثر باطریها برای خودرو های عمومی گارانتی کمتری میدهند .

بهترین باطری برای سمند چیست ؟

قطعا باطری ۹۰ آمپر اتمی کره ای شرکت دلکور باطری و همین طور اطلس باطری کره. مانند پوما تایگر دلکور میتوانند بهترین گزینه برای سمند باشند.

قیمت باطری ماشین

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

همه چیز درباره باتری خودرو از طول عمر تا روشهای نگهداری

باتری خودرو یکی از اصلی ترین اجزاء خودرو می باشد امروز در فروش خودرو به بررسی انواع باتری خودرو و نیز طول عمر و روش نصب باتری خودرو اشاره می کنیم، باتری خودرو که در بسیاری از مواقع خیلی غافلگیر کننده عمل می کند و باعث عدم روشن شدن خودو می گردد به راحتی و با بررسی و چکاپ ساده ماهانه می توان از خرابی زود راس آن جلوگیری کرد تا شما متحمل هزینه زیادتر نشوید با فروش خودرو همراه باشین.

انواع باتریها اتومبیل :

دو نوع از رایج ترین انواع باطری ماشین عبارتند از :

باتریهایی که به مراقبت کم (LM =Low Maintanace) نیاز دارند یا غیر سیلد که به عنوان اسیدی نام برده می شود.

باتریهای بدون نیاز به مراقبت (FM =Free Maintanace) یا سیلد که از آن به عنوان باتری اتمی نام برده می شود.

باتریهای با مراقبت کمتر (LM) دارای صفحه سرب آنتیموان/ کلسیم (دو آلیاژی یا هیبرید) هستند. در حالیکه باتریهای بدون نیاز به مراقبت (MF) دارای صفحه سرب - کلسیم / کلسیم هستند. باتری های بدون نیاز به مراقبت (MF) به مراقبت های پیشگیرانه کمتری نیازمندند ، دارای عمری طولانی تر ، شارژ سریعتر ، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد (over charge)، کاهش خوردگی ترمینال ها و زمان مجاز جهت نگهدارى کالا (Shelf Life) به مدت طولانی تر هستند اما در برابر عیوب ناشی از دشارژ عمیق(Deep Discharge) به دلیل افزایش ریزش مواد فعال صفحات ، سریعتر از کار می افتند . در آب و هوای گرم پیشنهاد می شود که باتری غیر سیلد خریداری شود . به دلیل این که در یک باتری سیلد هنگامی که به آب نیاز است ، نمی توان آب اضافه کرد و نمی توان غلظت ویژه آن را با هیدرومتر اندازه گرفت .

باتری اسیدی یا باتری سربی-اسیدی گونه‌ای از باتری قابل شارژ است که در سال ۱۸۵۹ توسط فیزیکدان فرانسوی، گاستون پلانته اختراع شد. علیرغم ذخیره انرژی کم نسبت به وزن و حجم آن، به دلیل هزینه پایین و عرضه زیاد در وسایل نقلیه موتوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساختار یک باتری ترکیبی است از مواد شمیایی، نکات التکریکی، نگهدارنده‌ها وفرم دهنده‌های مکانیکی. بطور کلی می‌توان باتری سرب اسید را متشکل از ۴ بخش کلی دانست:

 

الکترود یا صفحات مثبت که به آنها آند نیز گفته می‌شود. الکترونها در حین دشارژ جذب این قطب یا صفحات می‌شوند. در باتریهای سرب اسیدی ماده شیمیایی عمده تشکیل دهنده صفحات مثبت، اکسید سرب (PbO2) می‌باشد. الکترود یا صفحات منفی که به آنها کاتد نیز گفته می‌شود. الکترونها در حین دشارژ از این قطب خارج می‌شوند. ماده شیمیایی عمده تشکیل دهنده اکترودهای منفی، سرب (Pb) است. لازم بذکر است که سرب یا اکسید آن از لحاظ مکانیکی قابلیت فرم گیری مناسب ندارند و اغلب به کمک افزودن آلیاژهای مختلف و همچنین شبکه‌های نگهدارنده حالت دهی می‌شوند. ضمناً اصطلاحا آنها را مواد فعال یا Active Material نیز می‌گویند زیرا در اصل واکنش شیمیایی داخل باتری به کمک سرب و اکسید آن صورت می‌گیرد.

الکترولیت که محیط ما بین دو الکترود را پر می‌کند و در واقع بستری برای عبور شارژ بین الکترودهای مثبت و منفی را فراهم می‌آورد. در باتریهای سرب اسیدی هر دو قطب در محلولی از اسید سولفوریک (H2SO4) با غلظتی در حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد و آب (H2O) با غلظتی در حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد، غوطه ور هستند. ترکیب آب و اسید سولفوریک باعث می‌شود که اسید سولفوریک بصورت یونیزه درآمده و به یونهای H+ و HSO4- تبدیل شود.

جداکننده و فاصله دهنده، بخش دیگر باتریهای سرب اسیدی را تشکیل می‌دهند. وظیفه اصلی آنها جداسازی و ایزوله کردن الکتریکی قطبهای مثبت و منفی از یکدیگر است. بخشی از تکنولوژی ساخت باتریهای سرب اسیدی مربوط به طراحی این ایزولاتورهای الکترومکانیکی است.

دلایل خرابی باتری خودرو  :

باتری های ماشین  به منظور ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا (high initial cranking amp) (معمولاً برای 5 تا 15 ثانیه) برای روشن کردن موتور به صورتی خاص طراحی شده اند . یک باتری با کیفیت خوب در صورت نگهداری مناسب حدود 1.5 سال می تواند کار کند . هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن ، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن ، روشنایی و دیگر مصرف کننده هایی است که به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند؛ برای مثال در موقعی که موتور کار نمی کند . در مرحله بعد باتری اتومبیل ، توان الکتریکی سیستم را در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست ، فراهم می کند . سن یک باتری به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات که در طول فرآیند شارژ و دشارژ اتفاق می افتد بستگی دارد .

 

بهترین برند باطری ماشین

یکی از رایج‌ترین سوال‌ها در خصوص ابزار شارژ برق خودرو، این است که بهترین مارک و برند باطری ماشین چیست؟ به همین دلیل در این بخش، ما به دو نمونه محبوب ایرانی که اتفاقا در رقابت تنگاتنگی با هم هستند، اشاره کرده و خصوصیات آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

  1. سپاهان باتری

قیمت باطری ماشین

محصولات سپاهان باتری در تنوع بالا با کیفیت‌های زیاد و آمپراژهای متفاوت عرضه می‌شوند. اوربیتال، سویو، بارکاس، پاورایکس، برجیس، سیوولکس، یاشا و اورانوس انواع محصولات این شرکت هستند که ۵۰ تا ۲۱۰ آمپراژ را پشتیبانی کرده و استانداردهای GIS و DIN را پوشش می‌دهند.

توانایی استارت سریع در هوای سرد، درصد کم دشارژ خود به‌ خودی، عایق الکتریکی با طول عمر و راندمان زیاد، خوردگی کم اتصالات و استفاده از فیلتر ضد انفجار از مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات باطری‌ سپاهان است.

  1.  صبا باتری

کارخانه صبا باتری، انواع برندهای مختلف باطری خودرو را تولید و روانه بازار می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها نوع اتمی واریان صبا، آرمو و ورسک هستند.

باتری‌های ۵۵، ۶۶ و ۷۴ آمپر صبا از جمله محصولاتی هستند که آمار فروش بالایی دارند؛ اما عنوان پرفروش‌ترین و قیمت مناسب‌ترین باطری موجود در بازار ایران، به باتری واریان صبا تعلق دارد که یک سال گارانتی هم دارد.

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

ساختار باتری خودرو شامل چه قطعاتی می شود؟

باتری خودرو یکی از قطعات ضروری برای روشن شدن خودرو است و در صورت نبودن این ابزار یا خراب بودن آن، قادر به روشن کردن اتومبیل خود نخواهید بود. برای آشنایی بهتر با عملکرد این قطعه، ساختار باتری خودرو را مرور می کنیم. خرابی باطری خودرو می تواند یکی از دلایل مشکل در گاز خوردن ماشین باشد.

ساختار باتری خودرو

باتری خودرو از قطعاتی چون درب، پوسته، قطب های مثبت و منفی، صفحه عایق و صفحه مثبت و منفی و در نهایت نشانگر تشکیل شده است. در ادامه برای آشنایی بیشتر نسبت به عملکرد باتری، به توضیح هر یک از این قطعات می پردازیم.

پوسته تشکیل دهنده ساختار باتری ماشین

این پوسته همان طور که انتظار داریم جعبه محافظ باتری است که معمولا از جنس مقاوم و محکم پلی کربنات، ساخته می شود. پوسته ها در مقابل ضربات، مقاوم ساخته شده اند، اما در تصادفات سنگین، با شکستن باتری خودرو مواجه خواهید شد.

درب باتری خودرو

باتری های خودرو، دارای 6 درب هستند. برای رویت این درب ها، باید به بخش سوراخ های ریختن الکترولیت توجه کنید، زیرا درب ها درست روی منافذ دریافت الکترولیت، قرار گرفته اند. به علاوه روی هر یک از درب های باتری خودرو نیز شاهد روزنه ای ریز هستیم که کاربرد آن برای خارج کردن گاز باتری است.

نشانگر

نشانگر باتری خودرو، همان طور که از نام آن می توان حدس زد، قطعه ای است که شرایط شارژ، نیمه شارژ یا دشارژ بودن باتری را نشان می دهد. نشانگر به شکل یک استوانه بوده و در خانه باتری و داخل الکترولیت جای می گیرد. البته برای چک کردن وضعیت باتری، این قطعه طوری قرار می گیرد که فرد امکان رویت آن از صفحه باتری را داشته باشد.

 

حال عملکرد نشانگر برای نشان دادن وضعیت باتری را دنبال می کنیم:

این قطعه استوانه ای، گویی سبز رنگ را در خود جای داده است. این گوی به صورت پیش فرض، دارای نسبت چگالی اسید 1275 درجه است. حال اگر الکترولیت با درجه 1275 داخل باتری ریخته شود، همسویی آن با درجه چگالی گوی نشانگر، باعث می شود که این گوی به سطح آمده و شما رنگ سبز آن را به راحتی مشاهده کنید. این علامت به معنای آن است که همه چیز خوب پیش رفته و وضعیت مساعد است.

اما اگر درجه استاندارد اسید الکترولیت پایین باشد، گوی سبز رنگ به داخل استوانه نشانگر پایین رفته و دیگر به جای رویت سبزی آن، گوی سیاه را مشاهده خواهید کرد. این به عنوان یک علامت هشدار برای باتری ماشین در نظر گرفته می شود.

قطب مثبت بخشی از ساختار باتری خودرو

قطب مثبت باتری ماشین که از جنس سرب است، به صفحه مثبت باتری متصل بوده و در ضمن نسبت به قطر منفی، ساختار بزرگتری دارد. شما قادر به مشاهده قطب مثبت باتری ماشین هستید، زیرا سر این قطعه، از درپوش باتری بیرون آمده و به خوبی قابل مشاهده است.

قطب منفی بخشی از ساختار باتری خودرو

قطب منفی باتری ماشین نیز وضعیت مشابهی مانند قطب مثبت دارد و همان طور که گفتیم، از قطب مثبت، کوچک تر است. لازم به توجه است که این قطب به صفحه منفی باتری متصل شده است.

الکترولیت از بخش های مهم ساختار باتری خودرو

الکترولیت محلولی متشکل از اسید سولفوریک و آب مقطر است. حجم آب مقطر، 3 برابر حجم اسید سولفوریک بوده و حین ترکیب به دمای 100 درجه سانتی گراد می رسد. البته برای ریختن الکترولیت ترکیب شده، باید تا خنک شدن کامل آن، منتظر ماند.

 

درپوش باتری

درپوش نیز قطعه ای از گروه پوسته باتری است و معمولا از همان جنس انتخاب می شود. ابتدا صفحات مثبت و منفی و عایق باتری داخل پوسته قرار گرفته و سپس درپوش روی آن جای می گیرد. لازم به ذکر است که محل قرار گرفتن درب های باطری نیز در مرحله بعد از درپوش و روی آن است. طول عمر مفید باتری خودرو را می دانید؟!

صفحات منفی باتری

صفحات منفی باتری از یک لایه ابتدایی و پایه به جنس فلز (غالبا از آلیاژ سرب)، تشکیل شده اند. این صفحات را معمولا به شکل شبکه ای مانند تهیه کرده و ماده فعال را به آن اضافه می کنند تا به خوبی در لابه لای ساختار مشبک آن، جای بگیرد. در ادامه صفحه منفی را در کوره قرار داده و آن را به همراه ماده فعال، خشک می نمایند. برای شناختن صفحه منفی باتری، باید به رنگ خاکستری آن، توجه نمایید.

صفحات مثبت باتری

صفحات مثبت باتری رنگ قهوه ای تیره مایل به قرمز آجری داشته و تعداد آن ها، یکی بیشتر از صفحات منفی است. علت بیشتر بودن تعداد صفحات مثبت باتری، نسبت به صفحات منفی؛ استفاده از یک صفحه منفی، بین دو صفحه مثبت است. این باعث می شود که به یک صفحه مثبت اضافه در قیاس به تعداد صفحات منفی، نیاز داشته باشیم.

این صفحات نیز از جنس آلیاژ سرب بوده و پس از اضافه شدن ماده فعال به آن، مراحل خشک شدن را طی کرده و سپس در باتری خودرو، جای می گیرند.

صفحات عایق باتری

این صفحات به عنوان عایق بین صفحات مثبت و منفی باتری قرار گرفته و معمولا از جنس مقاوم پلی کلریدونیل انتخاب می شوند.

  • زهره حبیبی
  • ۰
  • ۰

نگهداری از باتری ماشین در آب و هوای سرد و زمستانی

دلایل از کار افتادن باتری ماشین در زمستان

مراقبت از باتری ماشین به ویژه در هوای سرد زمستانی موضوعی است که ما به آن توجه نمی کنیم تا وقتی که دچار مشکل می شویم، باتری از کار می افتد و خودمان را می بینیم که به دنبال راه حلی برای به کار انداختن باتری می گردیم و یا شاید به دنبال تماس با مراکز مجاز - تعمیرات و ارائه‌ سرویس خدمات -برای دریافت کمک هستیم.

بررسی کردن وضعیت باتری پیش از فرا رسیدن فصل زمستان از جمله کارهای مهمی است که باید رانندگان مورد توجه خود قرار دهند. به دلیل وجود هوای سرد و قرارگیری ماشین در حالت ساکن در ساعات سرد شب، قدرت و کارایی باتری ماشین در حدود 50 الی 60 درصد کاهش می‌یابد که این امر سبب استارت خوردن ضعیف و طولانی مدت خودرو در آغاز به حرکت می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پیش از افت دمای هوا، وضعیت شارژ و ولتاژ بررسی شود و در صورت ضعف باتری اقدام به بهبود یا تغییر آن صورت گیرد.

 

دلایل از کار افتادن باطری ماشین در زمستان

دمای پایین در زمستان می تواند عمر باتری ماشین را کاهش دهد و از آنجا که ما نمی توانیم درجه حرارت زمستان سرد را تغییر دهیم، می توانیم خود را برای مقابله با این شرایط آماده کنیم. بنابراین ریسک این شرایط آب و هوای زمستانی را که بر موتور و باتری ماشین تاثیر می گذارد به حداقل ممکن برسانیم.

در طول ماه های سرد زمستان آخرین چیزی که می تواند شما را کلافه کند از کار افتادگی خودروی به دلیل مشکلات باتری خودرو است.

در زمستان یک نکته ی بزرگ برای سالم نگه داشتن باتری شارژ نگه داشتن آن است. بر اساس استانداردهای باتری، یک باتری ضعیف در دمای صفر درجه یخ می زند درحالی که یک باتری کاملا شارژ شده تا منفی ۶۰ درجه نیز یخ نمی زند. البته بهتر است قبل از شروع سرمای زمستان،  باتری  از نظر بار باتری، الکترولیت و اتصال حتما چک شده باشد.

 

آب و هوای سرد مانع از واکنش شیمیایی مورد نیاز برای کار باتری ماشین میشود که در واقع اغلب به این دلیل در روشن کردن ماشین در یک صبح زمستانی دچار مشکل خواهید شد.

 

هوای سرد و همچنین عدم استفاده از ماشین برای مدت طولانی هر دو سالانه موجب برقراری تماس های بیشماری با مراکز خدمات رسانی مجاز - تعمیرات و ارائه‌ سرویس خدمات- میشوند.

ظرفیت باتری خودرو در هوای سرد زمستان

توانایی شارژ باتری خودرو در آب و هوای سرد، چیزی است که در هنگام انتخاب یک باتری جدید به آن حتما باید توجه کنید.CCA آمپر استارت سرد که معمولا روی باطری ماشین خورده است اشاره دارد به اینکه چگونه باتری می تواند به خوبی از عهده هوای سرد براید. هرچقدر CCA آمپر استارت سرد بالاتر باشد نشان میدهدکه باتری عملکرد بهتری را در شرایط آب و هوایی سرد خواهد داشت.

باتری های سربی-اسیدی برای کار در تمام درجه حرارت ها ساخته شده اند، اما عملکرد آنها در هوای خیلی سرد و خیلی گرم مختل می شود. با توجه به تولید باتری های صنعتی، ظرفیت باتری های سربی-اسیدی در هوای بسیار سرد ۲۰% از حالت معمولی خود کمتر می شود و این عدد  در صورت رسیدن درجه ی هوا به منفی ۳۰  درجه ، به ۵۰% از حالت نرمال هم می رسد

در حالی که این واقعیت وجود دارد که اب و هوای سرد می تواند باعث خرابی و از کار افتادگی باتری ماشین شود، هوای گرم نیز به نوبه خود می تواند آثار مخرب تری داشته باشد، زیرا گرمای شدید می تواند باعث افزایش اکسیداسیون در باتری شود که می تواند به طور چشمگیری طول عمر آن را کاهش دهد. هوای بسیار گرم نیز ظرفیت آن را افزایش می دهد.

 

در واقع باتری های سربی-اسیدی در دمای ۵۰ درجه سلسیوس  افزایش ۱۲% درصدی  نسبت به دمای ۲۵ درجه س سلسیوس دارد. این افزایش ظرفیت بی خطر نخواهد بود، اگرچه دمای بالا باعث بالا رفتن ظرفیت باتری ماشین می شود ولی باعث کم شدن عمر باتری هم می شود.

  • زهره حبیبی