خودرو برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری ‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند.
اولین خودروهای برقی عملی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودروهای موتور احتراقی ارزان‌، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باطری ماشین ‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلیکاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. تعداد زیادی از کشورها و دولت‌های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند.
در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی کم صداتر هستند و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند.

پیوندها
  • ۰
  • ۰

نگهداری از باتری ماشین در آب و هوای سرد و زمستانی

دلایل از کار افتادن باتری ماشین در زمستان

مراقبت از باتری ماشین به ویژه در هوای سرد زمستانی موضوعی است که ما به آن توجه نمی کنیم تا وقتی که دچار مشکل می شویم، باتری از کار می افتد و خودمان را می بینیم که به دنبال راه حلی برای به کار انداختن باتری می گردیم و یا شاید به دنبال تماس با مراکز مجاز - تعمیرات و ارائه‌ سرویس خدمات -برای دریافت کمک هستیم.

بررسی کردن وضعیت باتری پیش از فرا رسیدن فصل زمستان از جمله کارهای مهمی است که باید رانندگان مورد توجه خود قرار دهند. به دلیل وجود هوای سرد و قرارگیری ماشین در حالت ساکن در ساعات سرد شب، قدرت و کارایی باتری ماشین در حدود 50 الی 60 درصد کاهش می‌یابد که این امر سبب استارت خوردن ضعیف و طولانی مدت خودرو در آغاز به حرکت می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پیش از افت دمای هوا، وضعیت شارژ و ولتاژ بررسی شود و در صورت ضعف باتری اقدام به بهبود یا تغییر آن صورت گیرد.

 

دلایل از کار افتادن باطری ماشین در زمستان

دمای پایین در زمستان می تواند عمر باتری ماشین را کاهش دهد و از آنجا که ما نمی توانیم درجه حرارت زمستان سرد را تغییر دهیم، می توانیم خود را برای مقابله با این شرایط آماده کنیم. بنابراین ریسک این شرایط آب و هوای زمستانی را که بر موتور و باتری ماشین تاثیر می گذارد به حداقل ممکن برسانیم.

در طول ماه های سرد زمستان آخرین چیزی که می تواند شما را کلافه کند از کار افتادگی خودروی به دلیل مشکلات باتری خودرو است.

در زمستان یک نکته ی بزرگ برای سالم نگه داشتن باتری شارژ نگه داشتن آن است. بر اساس استانداردهای باتری، یک باتری ضعیف در دمای صفر درجه یخ می زند درحالی که یک باتری کاملا شارژ شده تا منفی ۶۰ درجه نیز یخ نمی زند. البته بهتر است قبل از شروع سرمای زمستان،  باتری  از نظر بار باتری، الکترولیت و اتصال حتما چک شده باشد.

 

آب و هوای سرد مانع از واکنش شیمیایی مورد نیاز برای کار باتری ماشین میشود که در واقع اغلب به این دلیل در روشن کردن ماشین در یک صبح زمستانی دچار مشکل خواهید شد.

 

هوای سرد و همچنین عدم استفاده از ماشین برای مدت طولانی هر دو سالانه موجب برقراری تماس های بیشماری با مراکز خدمات رسانی مجاز - تعمیرات و ارائه‌ سرویس خدمات- میشوند.

ظرفیت باتری خودرو در هوای سرد زمستان

توانایی شارژ باتری خودرو در آب و هوای سرد، چیزی است که در هنگام انتخاب یک باتری جدید به آن حتما باید توجه کنید.CCA آمپر استارت سرد که معمولا روی باطری ماشین خورده است اشاره دارد به اینکه چگونه باتری می تواند به خوبی از عهده هوای سرد براید. هرچقدر CCA آمپر استارت سرد بالاتر باشد نشان میدهدکه باتری عملکرد بهتری را در شرایط آب و هوایی سرد خواهد داشت.

باتری های سربی-اسیدی برای کار در تمام درجه حرارت ها ساخته شده اند، اما عملکرد آنها در هوای خیلی سرد و خیلی گرم مختل می شود. با توجه به تولید باتری های صنعتی، ظرفیت باتری های سربی-اسیدی در هوای بسیار سرد ۲۰% از حالت معمولی خود کمتر می شود و این عدد  در صورت رسیدن درجه ی هوا به منفی ۳۰  درجه ، به ۵۰% از حالت نرمال هم می رسد

در حالی که این واقعیت وجود دارد که اب و هوای سرد می تواند باعث خرابی و از کار افتادگی باتری ماشین شود، هوای گرم نیز به نوبه خود می تواند آثار مخرب تری داشته باشد، زیرا گرمای شدید می تواند باعث افزایش اکسیداسیون در باتری شود که می تواند به طور چشمگیری طول عمر آن را کاهش دهد. هوای بسیار گرم نیز ظرفیت آن را افزایش می دهد.

 

در واقع باتری های سربی-اسیدی در دمای ۵۰ درجه سلسیوس  افزایش ۱۲% درصدی  نسبت به دمای ۲۵ درجه س سلسیوس دارد. این افزایش ظرفیت بی خطر نخواهد بود، اگرچه دمای بالا باعث بالا رفتن ظرفیت باتری ماشین می شود ولی باعث کم شدن عمر باتری هم می شود.

  • ۹۸/۰۹/۰۳
  • زهره حبیبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی