خودرو برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری ‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند.
اولین خودروهای برقی عملی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودروهای موتور احتراقی ارزان‌، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باطری ماشین ‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلیکاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. تعداد زیادی از کشورها و دولت‌های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند.
در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی کم صداتر هستند و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند.

پیوندها
  • ۰
  • ۰

ضد یخ در خوردو

در بسیاری از خودرو هایی که از سیستم خنک کننده آبی در آن استفاده می شود، همواره مشکلاتی از قبیل یخ زدن مایع خنک کننده(آب داخل رادیاتور) و یا رسوب املاح در سیستم خنک کننده خودرو و یا خورندگی قطعات خودرو به دلیل آب استفاده شده در آن وجود دارد، که می توان این مشکلات را با استفاده همیشگی ضدیخ در سیستم خنک کننده خودرو به پایین ترین حد خود رساند.

ضد یخ چیست

ضد یخ در واقع مایعی است که به مخزن آب رادیاتور خودرو اضافه می کنیم تا در فصول زد سال آب داخل سیستم خنک کننده اتومبیل دچار یخ زدگی نشود. استفاده از ضد یخ در زمستان و زمانی که هوا بسیار سرد است یک امر ضروری است.

ضرورت مصرف ضد یخ

مهم ترین وظایف پیش بینی شده برای ضد یخ به این شرح است:

پیشگیری از یخ ردگی در فصول سرما

جلوگیری از آسیب به قطعات موتور و رادیاتور

افزایش دمای جوش آب در فصل گرما

کاهش رسوبات رادیاتور و موتور در نتیجه پیشگیری از جوش آوردن  موتور

جلوگیری از خوردگی و اکسید شدن قطعات موتور

انتقال حرارت موتور به رادیاتو

انواع ضد یخ

ضد یخ ها در دو گروه اضلی در بازار وجود دارند:

ضد یخ با پایه معدنی : این گروه از ضد یخ ها بیشترین مصرف را در بازار دارند و زمان کارکرد آنها در موتور بین یک تا 2 سال می باشد.

ضئ یخ پایه آلی : این گروه از ضد یخ ها به دلیل نوع مواد مورد استفاده در آنها، طول عمر بالاتری بین 3 الی 5 سال خواهند داشت که در خودرو های گاز سور به دلیل احتمال خوردگی بیشتر قطعات فلزی، حتما باید از این نوع ضد یخ استفاده گردد.

ترکیب انواع ضد یخ ها

نباید ضد یخ با پایه آالی را با پایه معدنی ترکیب کرد. این کار معمولا سبب می شود تا مایع خنک کننده به دلیل واکنش شیمیایی به نوعی لجن تبدیل شود. در نظر داشته باشید که ترکیبات ضد یخ با پایه آلی هنوز یک فن آوری روبه توسعه به حساب می آیند و ترکیباتی نیز وجود دارند که ادعای انطباق با ضد یخ هایی با پایه آلی و معدنی را به طور همزمان دارند، اما شرط ایمن و جانب احتیاط این است که از همان فرمولاسیونی که قبلا در خودرتان وجود داشته استفاده کنید.

برای خودرو های قدیمی

اگر خودرویتان بیش از 15 سال سن دارد و دارای موتوری از جنس دو فلز یعنی تنه سیلندر آهنی و سر  سیلندر  و رادیاتور آلمینیومی است، از ضد یخ ب پایه اسید آلی هیبرید یا مایع خنک کننده G05 استفاده کنید. زیرا سیلیکات موجود در آن، بهترین حفاظت از آلمینیوم در برابر خوردگی را تامین می کند.

باتری کار یک سایت فروش آنلاین باطری ماشین است که در این سایت مطالب بسیار زیادی راجب هر آنچه که به خودرو مربوط است می توانید بیابید و مطالعه کنید

  • ۰۰/۰۳/۰۴
  • زهره حبیبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی