همه چیز درباره کیلومترشمار ماشین
کیلومترشمار ماشین یکی از بخش های مهم خودرو است که اطلاعات مهمی در مورد کارکرد خودرو ارائه می دهد. کیلومترشمار ماشین تقریبا مانند یک بخش داخلی از ساعت آنالوگ است که با یک میله انعطاف پذیر (کابل هممحور) به هاب چرخ جلو متصل می شود. بد نیست بدانید که سیستم های کنترل سرعت خودرو معمولا بر اساس تکنولوژی ساخت به دو دسته کلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند. توجه به کیلومتر خودرو یکی از عوامل تعیین کننده محاسبه افت قیمت خودرو است. البته شما می توانید با استفاده از اپلیکیشن فرمون ایکس نیز به محاسبه افت قیمت ماشین خود بپردازید. این برنامه، در ضمن امکان خرید طرح ترافیک روزانه، استعلام خلافی و غیره را فراهم ساخته است.
گرچه هیچ سند قانونی وجود ندارد که نشان دهنده کارکرد دقیق خودرو باشد، با این حال مسافت طی شده در هر خودرو، از طریق کیلومترشمار، ثبت می شود که کارکرد کلی آن، در پنل فرمان نمایش داده می شود. احتمالا می دانید که کیلومترشمار ماشین، با حرکت کردن خودرو و ثبت مسافت، کار می کند. مهمترین عامل مرتبط با کیلومتر شمار، تایرها، خصوصا تایرهای جلو است. با هر یک چرخش، مسافتی برابر با محیط تایر طی میشود. بر فرض محیط یک تایر دو متر باشد، پس از ۵۰ بار چرخش تایر، خودرو ۱۰۰ متر یا ۰.۱ کیلومتر مسافت را طی می کند؛ پس از ۵۰۰ بار چرخش تایر، مسافت طی شده بالغ بر یک کیلومتر خواهد بود. دستگاه کیلومترشمار، با ثبت چرخشهای تایر، مسافت کلی طی شده را در قالب واحد کیلومتر، به راننده گزارش می دهد.
روند تکامل کیلومترشمار ماشین
اگر به شکل و کارکرد کیلومترشمار ماشین در گذشته نگاه کنید، متوجه می شوید که کیلومتر شمار های اولیه یک مجموعه مکانیکی بودند که به کمک دندهها و اعدادی که میچرخیدند، مسافت طی شده را گزارش می دادند. اولین دورسنج برای اندازه گیری سرعت به وسیله مهندس آلمانی (Dietrich Uhlhorn) در سال ۱۸۱۷ اختراع شد. اولین استفاده از این سرعت سنج در سال ۱۸۴۰ برای سنجیدن سرعت و دور چرخش چرخ های لوکوموتیو بود. این دور سنج ها بعدها برای سنجش دور موتور ماشین ها استفاده شدند. دور سنج های آنالوگ بر اساس عملکرد چرخش یک شفت یا محور عمودی متصل به فنر سپس صفحه درجه بندی شده کار می کنند. کیلومترهای آنالوگ یا مکانیکی سیستم اولیه سنجش سرعت خودرو هستند که دقت کافی ندارند؛ این مدل از کیلومتر های با سیم فنری به گیربکس وصل می شوند. لذا با چرخش چرخ دنده گیربکس سیم فنری هم می چرخد. این سیستم به علت اصطحلاک بالا و دقت کم جای خود را به سیستم دیجیتال داده است. بنابراین امروزه اکثر کیلومترشمارهای موجود، دیجیتالی هستند. با این وجود این دو مدل از کیلومترشمار ماشین از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با هم ندارند. به طوری که حتی با نگاه کردن به کیلومتر هم نمی توان تشخیص داد که سیستم کیلومترشمار ماشین دیجیتال است یا آنالوگ. تقریبا همه خودروهای انژکتوری ایرانی سیستم کنترل سرعت دیجیتال دارند.
برای اطلاع از قیمت باطری ماشین و بهترین باتری ماشین ما را در باتری کار دنبال کنید.
- ۹۹/۰۳/۱۹