خودرو برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (به انگلیسی: Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری ‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند.
اولین خودروهای برقی عملی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودروهای موتور احتراقی ارزان‌، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باطری ماشین ‌ها، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلیکاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. تعداد زیادی از کشورها و دولت‌های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند.
در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی کم صداتر هستند و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند.

پیوندها
  • ۰
  • ۰

باترى خودرو، برق مورد نیاز سیستم الکتریکى خودرو را تأمین مى کند. براى جدا کردن باترى از خودرو، احتیاج به دست کش کار، عینک ایمنى و ابزار مورد نیاز دارید.

باترى خودرو نقش بسیار حیاتى و مهمى در عملکرد خودرو دارد. باترى خودرو باعث مى شود که زمانى که شما سوییچ را مى چرخانید خودرو روشن شود. همچنین برق مورد نیاز براى بخش هاى مختلف خودرو زمانى که خودرو خاموش است را تأمین مى کند. در اکثر موارد لازم نیست که خیلی به فکر باترى خودرو باشید، اما در بعضى مواقع احتیاج است که باترى خودرو را از آن جدا کنید. خوشبختانه این کار بسیار آسان است و مى توانید با ابزار اولیه اى که دارید این کار را خودتان انجام دهید.

دو دلیل اصلى وجود دارد که چرا شما باید باترى خودرو را از آن جدا کنید: زمانى که بخواهید آن را تعویض کنید و یا اینکه بخواهید کارآیى آن را چک و بررسى کنید. در هر صورت، مراحل اولیه یکسان هستند. تنها چیزى که براى خارج کردن باترى در خودروهاى مختلف با هم فرق دارد مربوط به نوع پایانه هاى باترى است.

با وجود ٥ نوع مختلف ترمینال باترى، ممکن است استفاده از ابراز براى جدا کردن هر نوع ترمینال کمى گیج کننده باشد، هرچند که روند حذف در اصل براى تمام باترى ها یکسان است. ترمینال هاى مختلف، SAE post، GM side، combination، L و stud مى باشند. در خودروهاى آمریکایى معمولاً از ترمینال هاى SAE post، GM side و یا combination استفاده مى شود، در حالى که در خودروهاى اروپایى ترمینال ها نوع L هستند و خودروهاى الکتریکى معمولاً داراى ترمینال stud هستند. براى جدا کردن بیشتر انواع باترى، شما احتیاج به دو انبردست یا دو تا آچار فرانسه دارید. براى جدا کردن باترى هاى با ترمینال GM side شما احتیاج به آچار بکس و چرخ جغجغه دارید

١-آماده شدن و توصیه هاى ایمنى

از آنجایى که باترى وظیفه ى نگه دارى شارژ را دارد مى تواند باعث ایجاد شوک شود. براى محافظت در هنگام کار کردن با باترى همیشه دستکش کار عایق بپوشید. هنگام کار با باترى همیشه عینک ایمنى بزنید چون همیشه این احتمال وجود دارد که مایع خورنده ى داخل باترى به بیرون نشت کند. صرف نظر از اینکه خودروى شما داراى چه نوع باترى است، قبل از هرگونه تلاش براى جدا کردن باترى از خودرو، ابتدا خودرو را خاموش کنید، زیرا مایع خورنده ى داخل باترى قابل اشتعال نیز است. در خودروى روشن به دلیل وجود جرقه ممکن است خطرناک باشد. زمانى که این نکات ایمنى را رعایت کردید و ابزار مورد نیاز را آماده کردید، شما آماده هستید که باترى را از خودرو جدا کنید.

در حالى که روند جدا کردن باترى از خودرو ساده است در ادامه توصیه هایى براى اطمینان از ایمنى کار آمده است:

نکته ١: از گیره براى نگه داشتن کابل ها استفاده کنید. این کار باعث مى شود تا هنگام خارج کردن باترى، کابل ها به هم برخورد نکنند. زیرا برخورد کابل ها با هم باعث ایجاد جرقه مى شود و چون محتویات داخل باترى قابل اشتعال است، به همین دلیل خطرناک است.

نکته ٢: شما مى تواند قسمت مثبت کابل باطرى ماشین را با یک پارچه بپوشانید. این کار باعث مى شود تا همگام خارج کردن باترى فلزها با هم تماس نداشته باشند در نتیجه از خود شما و سیستم الکتریکى خودروى شما حفاظت مى شود.

نکته ٣: در آوردن زیورآلات. قبل از خارج کردن باترى هرگونه زیور آلات خود را در بیاورید. زیورآلات فلزى مانند گردن بند، ساعت و دستبند ممکن است به طور اتفاقى با باترى تماس پیدا کنند و ایجاد شوک کنند.

نکته ٤: در محیطى با تهویه مناسب کار کنید. براى خارج کردن باترى به دلیل قرار گرفتن در معرض گازهاى مضر بهتر است در یک فضاى باز و یا یک گاراژ با تهویه مناسب این کار را انجام دهید.

نکته ٥: اگر ترمینال ها ذوب شده اند از ابزار مناسب استفاده کنید. براى این کار ممکن است احتیاج باشد که شما از ابزار خاصى استفاده کنید که در اکثر فروشگاه هاى قطعات خودرو در دسترس است.

٢- استاندارهاى خارج کردن باترى(همه ى ترمینال ها به جز GM side)

وسایل مورد نیاز:

١- دستکش کار عایق

٢-عینک محافظ

٣- دو انبر دست یا دو آچار فرانسه

مرحله یک: ترمینال منفى را پیدا کنید. ترمینال منفى معمولاً داراى یک کاور پلاستیکى مشکى است، در غیر این صورت یک علامت منفى در اطراف ترمینال وجود دارد.

مرحله دو: با یک آچار و یا انبردست ترمینال منفى را نگه دارید.

مرحله سه: مهره را باز کنید و کابل را خارج کنید. از انبردست یا آچار دوم براى باز کردن مهره استفاده کنید. کابل منفى را در یک جای امن و دور از باطرى ماشین نگه دارید.

مرحله چهار: همین کار را براى کابل مثبت نیز انجام دهید. مراقب باشید که دو کابل مثبت و منفى نباید با هم برخورد کنند. همچنین باید مراقب باشید که کابل مثبت با قسمت هاى فلزى برخورد نکند. زیرا جریان باقى مانده در این کابل مى تواند به اجزاى الکتریکى خودرو آسیب برساند.

مرحله پنج: اگر باترى به خودرو پیچ شده است، به کمک انبردست یا آچار پیچ و مهره ها را باز کنید.

مرحله شش: بیرون کشیدن باترى. باترى را به صورت مستقیم بالا بیاورید تا از محل قرارگیرى اش خارج شود. در نظر بگیرید که یک باترى مى تواند تا ٤٠ پوند وزرن داشته باشد.

٣- خارج کردن باترى با تومینال GM post

وسایل مورد نیاز:

١- دستکش عایق

٢- چرخ جغجغه(در صورت نیاز)

٣-انبردست یا آچار فرانسه

٤-عینک محافظ

٥-آچار بکس

مرحله یک: شناسایى ترمینال ها. ابتدا تشخیص دهید کدام ترمینال مثبت و کدام منفى است، با استفاده از رنگ( ترمینال منفى مشکى و ترمینال مثبت قرمز است.) و یا با استفاده از علامت اطراف ترمینال ها.

مرحله دو: سرى با انداره ى مناسب را پیدا کنید. اگرچه اندازه ى بیشتر ترمینال هاى GM post ٣/٨ اینچ است، اما ممکن است در بعضى مواقع این اندازه متفاوت باشد. اگر سرى به صورت مناسب چسبیده است، اندازه ى آن درست است. در غیر این صورت، از مجموعه سرى ها اندازه هاى دیگر را تست کنید تا سرى مناسب را پیدا کنید.

مرحله سه: سرى مناسب را به چرخ جغجغه اى وصل کنید.

مرحله چهار: مهره را باز کنید. با یک چرخش در خلاف جهت عقربه مهره را باز کنید. همین کار را براى ترمینال مثبت نیز تکرار کنید و مطمئن شوید کابل مثبت با قسمت فلزى از خودرو در تماس نباشد.

مرحله پنج: باترى را خارج کنید.

اگر براى خارج کردن باترى خودرو با کمک احتیاج داشتید به یک باتری کار یا تعمیرگاه مراجعه کنید.

  • ۹۸/۰۷/۲۲
  • زهره حبیبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی